10:47|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1400 - 13:02
کد خبر: 17451
لزوم تسریع در فرایند صادرات ۶۰۰ هزارتن سیب درختی در سردخانه های آذربایجان غربی:

عرضه سیب درختی در بازار ارومیه به قیمت 9 الی 13 هزار تومان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : با توجه به فساد پذیری محصولات کشاورزی ، باید هر چه سریعتر زمینه صادرات حدود ۶۰۰ هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه های استان فراهم شود.
عرضه سیب درختی در بازار ارومیه به قیمت 9 الی 13 هزار تومان

به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز، اکبر کرامتی عنوان کرد : در حال حاضر از مجموع سیب های ذخیره سازی شده در سردخانه های استان ، بیش از ۱۷۵ هزار تن به کشورهای همسایه صادر شده است و مابقی محصول در سردخانه های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند که باید زمینه صادرات آنها تسریع یابد.

کرامتی در ادامه تصریح کرد: میزان صادرات روزانه سیب درختی فقط از محل گمرکات استان به طور میانگین روزانه یکهزار تا ۱۴۰۰ تن است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برای هر کیلو سیب درختی ۳۵ هزار ریال تعرفه وارداتی از سوی کشورهای مقصد وضع شده است، به منظور روان سازی صادرات این محصول اقداماتی از طریق وزارت امور خارجه برای تسهیل روند صادرات به کشورهای مقصد از جمله افغانستان، پاکستان و ازبکستان در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : پیشنهاد تخصیص یارانه برای صادرات و رفع تعلیق کارت بازرگانی صادر کنندگانی که اقدام به برگشت ارز نکرده اند، در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل، پیگیری افزایش روند صادرات از طریق حمل و نقل دریایی از مسیر خلیج فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

کرامتی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون های یخچالدار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب را از مهمترین موانع صادراتی در این بخش عنوان کرد و خواستار نقش آفرینی بیشتر تشکل‌های بخش کشاورزی در این زمینه شد.

در حال حاضر سیب قرمز درجه یک به قیمت ۹ تا ۱۱هزار تومان و سیب زرد نیز به قیمت ۱۱ تا ۱۳هزار تومان به کشورهای خارجی صادر و یا در بازار داخلی  به فروش می رسد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید