01:56|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1400 - 12:40
کد خبر: 17449
یادداشت:

افت تحصیلی ارمغان کووید-19 برای دانش‌آموزان

طی دوسال اخیر به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، سیستم آموزشی مدارس در آذربایجان‌غربی بدون هیچ زیرساخت و آمادگی وارد فضای آموزش مجازی شد؛ آموزشی که زیرسایه ضعف‌هایش تمامی یادگیری‌ها در مقاطع تحصیلی با چالش مواجه کرده است.
افت تحصیلی ارمغان کووید-19 برای دانش‌آموزان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، دوسال از شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی می‌گذرد؛ ویروسی که به صراحت می‌توان گفت زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر اثرات منفی خود قرار داده است؛ موضوع تعطیلی مدارس و به دنبال آن تغییر سبک آموزشی از حضوری به مجازی از جمله اثراتی است که دانش آموزان را طی این مدت درگیر کرده است.

در ادامه بایستی گفت که شیوه‌ آموزشی در مدت شیوع کرونا متفاوت شده و نگاه و افق دید متفاوتی را برای دانش‌‌آموزان بوجود آورده است؛ فضای ایجاد شده از آموزش مجازی برای اکثریت دانش آموزان با تنش و چالش‌هایی همراه بوده ولی در این میان برخی نیز با پذیرفتن واقعیت، از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرده‌اند.

دانش‌آموزان با فاصله از فضای مدرسه، تنها چیزی که از آموزش‌ آنلاین عایدشان شده  صدای معلم و یا یک تصویر کوچک و بی‌کیفیت از مطالب درسی می‌باشد و قطعا در این نوع از آموزش، یادگیری سخت‌تر رقم می‌خورد.

تعطیلی مدارس و عدم تهیه تلفن همراه هوشمند توسط برخی والدین برای فرزندانشان زیر سایه فقر و گرانی عواملی همچون گریز از مدرسه، ترک تحصیل و ... را بدنبال داشته است؛ معضلی که بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار کرده است.

از طرفی هم تعطیلی مدارس زمینه ساز مشکلات زیادی برای والدین از نظر وقت گذاشتن برای آموزش فرزندانشان در کلاس‌های مجازی، پرداخت هزینه‌های گزاف اینترنت، تامین تجهیزات آموزشی و حتی سرگرم شدن فرزندان با بازی‌ها و سرگرمی‌های اینترنتی شده است.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان، آذربایجان‌غربی در بحث روند آموزشی قبل از کرونا نیز ایراداتی داشته و با چنین وضعیتی از آموزش حضوری وارد آموزش مجازی شدیم، متاسفانه سامانه که آموزش آنلاین را پیش می‌برد خود دارای ضعف‌هایی بود که طی 2 سال نتوانست حل شود و این امر موجب کاهش علاقه دانش‌آموزان به حضور در کلاس‌های مجازی شد.

بخشی از افت تحصیلی که در دانش آموزان مشاهده می‌شود به ضعف مدیریتی و مهارت‌های فردی برمی‌گردد؛ متاسفانه آنان یاد گرفته‌اند تحت فشار سیستم آموزشی برنامه‌ریزی کنند.

در پایان لازم به ذکر است که ساماندهی اوضاع جدید تحصیل در دوران پساکرونا یعنی بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در آموزش و رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی؛ آنطور که متولیان امر به آن اذعان دارند، به کار گرفته شود می‌تواند راه جبرانی برای دانش آموزان تلقی شود.

سارا مرادی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید