14:59|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 14 دی 1400 - 13:11
کد خبر: 17446
یادداشت:

پایان مسکن ملی برای اقشار کم درآمد جامعه به کجا خواهد رسید؟

این روزها مسکن دغدغه بسیاری از خانوارها به خصوص کارگران و حداقل‌بگیرانی است که صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. با یک بررسی ساده در بازار می‌توان دید که طی سال‌های اخیر با رشد قیمت‌های سرسام‌آور زمین و آپارتمان، اقشار کم‌درآمد به خصوص کارگران از گستره‌ صاحبان خانه خارج و به جمعِ اجاره‌نشینان پیوستند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که آرزوی خانه‌دار شدن تنها به دل کارگران نمانده و امروزه بسیاری از کارمندان نیز به طور کلی قید صاحب‌خانه شدن را زده‌اند.
پایان مسکن ملی برای اقشار کم درآمد جامعه به کجا خواهد رسید؟

سرویس اقتصادی باریش نیوز، جهت رفع مشکل مسکن اقشار کم درآمد جامعه، بسیاری از مسئولان و صاحب‌نظران طرح‌هایی همچون مسکن ملی را راهی برای خانه‌دار شدن این اقشار در جامعه می‌دانند. اما آیا چنین طرح‌هایی می‌تواند مشکل تامین مسکن جامعه را برطرف کند؟

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که این طرح هیچ‌گونه همخوانی با واقعیت معیشت کارگران نداشته و حتی بساری از کارشناسان حوزه مسکن نیز به بازدهی این طرح خوش‌بین نیستند، چراکه می‌دانم قشر کارگر از عهده پرداخت اقساط آن بر نمی‌آید.

بر اساس گفته وزیر راه و شهرسازی سود تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار برای بانک‌ها در نهضت ملی مسکن مشخص کرده است ۱۸ درصد و اقساط این تسهیلات ۲۰ ساله است که اقساط آن به صورت پلکانی خواهد بود، همچنین طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد است که دولت برای ۳ دهک نخست درآمدی جامعه، نیمی از این نرخ سود را پرداخت می‌کند. بنابراین فردی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند طی ۲۰ سال آینده حدود یک و نیم میلیارد تومان پرداخت می‌کند که پرداخت آن به صورت پلکانی خواهد بود.

در ماه‌های سال‌های نخست مبلغ این اقساط کمتر و در مقابل، فشار عمده مبلغ اقساط به ماه‌های سال‌های پایانی منتقل می‌شود. بر این اساس قسط ماهانه وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد، بازپرداخت ۱۷ ساله و روش اقساط ساده7 میلیون و ۹۰ هزار تومآن که این اقساط در صورتیکه با نرخ سود 9 درصد محاسبه شود به 4 میلیون و 314 هزار تومان کاهش می‌یابد البته اینکه این تخفیف 9 درصدی چگونه و با چه شرایطی تخصیص یابد سوالی است هنوز پاسخی به ان داده نشده است.

بر این اساس افرادی که در دسته حداقل بگیران و اقشار کم درآمد جامعه جای می گیرند، باید رقمی برابر حقوق ماهانه خود را بابت بازپرداخت این تسهیلات بپردازند. آنچه که به طور قطع نه تنها آنها را در گذران معیشت دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد، بلکه در سال آینده نیز با توجه به روندی که بازار مسکن تجربه کرده است، در صورت تداوم شرایط مذکور باز هم دچار مشکلات مالی در زمینه تهیه سرپناه برای اعضای خانواده خود خواهند شد و  در کنار همه این مسائل شاید دیگر از عهده تهیه کوچکترین مایحتاج زندگی خود نتوانند برآیند.

نکته پایانی اینکه، به طور کلی به نظر می رسد که بسیاری از اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه که هدف طرح اقدام ملی مسکن بودند، قدرت لازم برای تامین آورده اصلی مسکن ملی را ندارند و دولت باید برای اجرا و ساخت پروژه به فکر راهکار دیگری باشد.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید