03:48|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 07 دی 1400 - 11:08
کد خبر: 17410
یادداشت:

سیب‌هایی که هر ساله زیرسایه بی‌تدبیری مسئولان دور ریخته می‌شوند/وعده های رنگارنگی که هیچگاه عملی نشد!

با گذشت چندین ماه از برداشت سیب در آذربایجان‌غربی کندی صادرات این میوه بهشتی، احتمال شکل‌گیری خسارتی جبران ناپذیر را به اقتصاد و کشاورزان این منطقه به دنبال دارد.
سیب‌هایی که هر ساله زیرسایه بی‌تدبیری مسئولان دور ریخته می‌شوند/وعده های رنگارنگی که هیچگاه عملی نشد!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، به گفته رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی حدود ۶۱۵ هزار تن محصول سیب در سردخانه‌های استان ذخیره شده است؛ به نظر می‌رسد این حجم از ذخیره سازی سیب در سردخانه ها با توجه به تجربه تلخ سال گذشته و نداشتن برنامه ای برای صادرات آن در موعد مقرر بی تدبیری آشکاری از سوی مسئولان مربوطه می‌باشد.

متاسفانه یا صادرات به طور کلی قطع شده یا به حداقل رسیده است. محصولات بیش از نیاز در کشور تولید می شود و بازار داخل هم کشش ندارد از آن طرف صادرات هم صورت نمی‌گیرد. مسئولان باید در امر صادرات تسهیل‌گری انجام دهند تا بتوانیم به کشورهای همسایه انجام دهیم ولی متاسفانه چون برای صادرات برنامه درستی نداریم محصولات در سردخانه‌ها باقی می‌مانند و فاسد می‌شوند.

خام فروشی، عدم بسته‌بندی مناسب، نبود سورتینگ و عدم برندسازی سیب در آذربایجان‌غربی از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود بر سر راه این محصول می‌باشد. 

با وصف این احوال متاسفانه در حال حاضر بیش از 600هزار تن سیب درختی ذخیره در سردخانه‌های سطح استان، با بی‌تدبیری دوباره مسئولان در حال فاسد شدن است.

پایین بودن قیمت سیب درختی در زمان برداشت، نبود مشتری، نداشتن صنایع تبدیلی مناسب برای فرآوری این محصول از عوامل عمده ذخیره سیب‌ها در انبار‌های استان بوده است. حال با گذشت حدود 4 ماه هزاران تن سیب درختی، همچنان به دلیل نبود مشتری در سردخانه‌های استان جلوی چشم کشاورزان در حال فاسد شدن است.

به گفته بسیاری از کشاورزان، مشکلاتی چون بازاریابی سیب و سیاست‌های خارجی دولت در سال‌های اخیر سبب شده تا تولید کنندگان سیب با مشکلات جدی مواجه شوند و هر ساله سیب تولیدی استان در دست تولید کننده‌ها مانده و دورریز شود.

سخن آخر اینکه، متاسفانه بارها در آستانه فصل برداشت شاهد وعده‌های رنگارنگ مسئولان اعم از مدیران و نمایندگان مجلس هستیم و هرکدام به دنبال مرتبط کردن حل مشکل سیب به حوزه کاری خود هستند، اما نکته جالب و قابل تامل اینجاست که پس از پایان یافتن فصل برداشت کسی نه به فکر بازار فروش این میوه می‌افتد و نه سراغی از کشاورزان معطل مانده در میدان بی در و پیکرِ داد و ستد می‌گیرد.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید