00:01|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آذر 1400 - 13:16
کد خبر: 17335
یادداشت:

گرانی های بی حسابی که لبنیات را بطور کامل از سفره های مردم حذف کرد!

گرانی محصولات لبنی در سال های اخیر باعث حذف لبنیات از سفره بخش عظیمی از خانوارها شده است که این امر قطعا در آینده، جامعه را با فقر کلسیم مواجه خواهد کرد و در حال حاضی نیز زنگ خطر برای پوکی استخوان در نسل‌های آینده به صدا در آمده است.
گرانی های بی حسابی که لبنیات را بطور کامل از سفره های مردم حذف کرد!


سرویس اقتصادی باریش نیوز، در حال حاضر که شهروندان قشر متوسط و کم درآمد جامعه بسیاری از مواد غذایی پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و ماهی را از سفره‌های خود حذف کرده اند و اکنون نیز نوبت به فرآورده‌های لبنی رسیده  و متاسفانه از یک سال کذشته با افزایش 100 درصدی این محصولات شاهد حذف این ماده غذایی مهم از سفره مردم بوده ایمغ در واقع میزان مصرف سرانه لبنیات با سطح درآمد خانوارها و افزایش هزینه های تولید و فشار تورمی خانوار ارتباط مستقیم دار. 

اهمیت مصرف مواد لبنی هنگامی آشکار می شود که بدانیم در رژیم غذایی مردم ما، کلسیم پس از آهن، دومین ماده ای است که کمبود آن در میان افراد مشاهده می شود و شیر در بین مواد غذایی به لحاظ ارزش پروتئینی بسیار حائز اهمیت است. 

با یک چرخ ساده در فروشگاه‌های سطح شهر و دیدن قیمت‌ها متوجه می‌شویم که دیگر ماست و پنیر و کشک و دوغ جز موادغذایی ساده نیستند؛ بلکه باید آنها را در سبد موادغذایی لاکچری قرار داد!

با حسابی سرانگشتی متوجه می‌شویم که با افزایش یکباره 100 درصدی قیمت لبنیات، بسیاری از مردم جامعه توان خرید ندارند که در نهایت با حذف لبنیات از سفره خانوار، تهدیدی جدی برای سلامت مردم و افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد.

لبنیات یکی ازمهمترین محصولاتی است که افزایش قیمت لحظه ای و شتاب‌زده آن سبب شده تا دیگر مردم رغبتی نسبت به تهیه آن نداشته باشند.

گزارش‌های بی‌شماری درباره کاهش مصرف سرانه لبنیات به گوش می‌رسد و این امر زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده، اما با وجود تمامی این اخطار‌ها و هشدار‌ها و حتی با وجود افزایش قیمت شیر در چندین مرحله، متاسفانه باز هم این بازار به تعادل و ثبات قیمت نرسیده است.

سخن آخر اینکه، در واقع اگر مجدداً برای محصولات لبنی یارانه ای از سوی دولت در نظر گرفته نشود و جلوی افزایش لحظه ای محصولات گرفته نشود، دیگر حتی نان و پنیر و سبزی که وعده غذایی ساده برای بسیاری از شهروندان بود به وعده ای لاکچری و گران تبدیل شود و همچنین خبری از ماست و خیار کنار بشقاب پلو نیست و حتی قادر نخواهیم بود که چیزی را جایگزین آن نماییم چرا که در اینجا قیمت همه چیز سر به فلک کشیده است.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید