14:35|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آذر 1400 - 12:29
کد خبر: 17306
یادداشت:

تازیانه زمستان سرد بر تن بی‌خانمان‌های شهر

کارتن خوابی معضلی جهانی است و میزان فقر همواره عامل تعیین کننده برای ایجاد آن است، رفع معضل کارتن خوابی متولیان زیادی دارد؛ اما بی توجهی یک یا چند متولی به وظایف خود در این زمینه موجب ماندگاری این مشکل در شهر ارومیه شده است.
تازیانه زمستان سرد بر تن بی‌خانمان‌های شهر


سرویس اجتماعی باریش نیوز، کارتن خواب ها صرفا به دلیل نداشتن سرپناه، به زندگی کردن در کوچه و خیابان محکوم شده اند. مساله ای که گاهی به دلیل فقر اقتصادی رخ می دهد و گاه هم بخاطر دست زدن به اعمال ناهنجار اجتماع مثل اعتیاد و یا  طرد شدن از کانون خانواده؛ به همین دلیل هم بعضی از شهروندان در برابر کارتن خواب ها موضع می گیرند و به چشم مزاحم یا برهم زننده چهره زیبای شهر به آنها نگاه می کنند.

در این میان بسیاری از کارشناسان فقر و مشکلات اقتصادی را از اصلی ترین دلایل پدیده کارتن خوابی می دانند و معتقدند تشدید گرانی و بیکاری منجر می شود افراد از تامین حداقل های زندگی عاجز شوند و به حاشیه اجتماع و گوشه خیابان ها و زیر پل ها رانده شوند.

بر اساس قانون  کارتن خوابی جرم محسوب نمی‌شود، زیرا تامین امنیت و بهداشت و فرهنگ افراد جامعه از تکالیف دولت‌ هاست و حضور این افراد بدون سرپناه در هر شهر و کشوری نشان دهنده عدم اجرای مسوولیت های دولت ‌هاست

 در واقع بی پناهان خیابانی افرادی هستند که تشک خوابشان تکه های کارتن است و سقفشان آسمان خدا و نه کسی رعایت حال آنها را می کند و نه خودشان می توانند حقوقشان را مطالبه کنند. 

شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر جامعه و  گرانی و تورم و بیکاری افزایش تعداد کارتن خواب‌ها را در کلانشهر ارومیه رقم زده، کارتن خواب‌هایی که نه فقط بخاطر اعتیاد بلکه به خاطر مشکلات مالی، ورشکستگی ،مشکلات خانوادگی....به کارتن خوابی روی آورده‌اند.

در این میان نباید از این نکته غافل ماند که مسئولیت جمع‌آوری و نگهداری کارتن خواب‌ها فقط به عهده یک فرد خاص، یک تیم پزشکی یا یک سازمان متولی نیست؛ بلکه این امر مهم به عهده همه ارگان‌‌ها و نهادهای مسئول و چه بسا تک تک افراد جامعه است.

پدیده کارتن خوابی به طور کلی یک معضل همیشگی نیست، بلکه می توان با اتخاذ راهکارهای مناسب مناسب همچون حرفه آموزی، مجبور كردن كارتن‌خواب‌ها به انجام كارهاي اجباري با پرداخت دستمزد ،ارائه تسهیلات و فرهنگ سازی این افرادرا مجدد به جامعه بازگرداند.

سخن آخر اینکه، ساماندهي بي‌خانمان‌ها نيازمند يك عزم ملي است و همكاري و تعامل همه نهادها و دستگاه‌هايي را كه به نحوي با اين مسئله مربوط مي‌شوند را مي‌طلبد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید