08:29|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 11 آذر 1400 - 13:19
کد خبر: 17299
یادداشت:

شبیخون دلالان به بازار میوه در ارومیه

در ارومیه نقش و حضور دلالان در بازار فروش میوه حقیقتی است که دیگر اکثر شهروندان آن را باور کرده اند؛ اما این حقیقت تلخ گویا قرار نیست دست از سر مردم بردارد و مدت‌هاست که دلالان پس از خرید میوه‌ها آن را با قیمتی بیشتر به میوه‌ فروشان عرضه می‌کنند که این موضوع افزایش بی‌رویه قیمت میوه را به دنبال داشته است.
شبیخون دلالان به بازار میوه در ارومیه

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روزها، میوه و برخی اقلام تره‌بار آنقدر گران است که به دنبال گوشت قرمز و مرغ و لبنیات از سفره‌های مردم پر کشیده است. فعالان این بخش به دلایل مختلفی از جمله حضور مافیاوار و پرادعای دلالان تا افزایش هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی اشاره می‌کنند.

یکی از  دلایل گرانی میوه مربوط به معضلات حاکم بر غرفه‌ها در بازار میوه و تره‌بار و محوطه‌های اطراف آن است به طوری که سبب تغییراتی در کارکرد اصلی غرفه‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به پاتوق دلالان  شده است.

بسیاری از شهروندان در ارومیه اظهار میکنند: عجیب است که مسوولان نسبت به حل این مشکل و مشکلات اقدام نمی‌کنند، شاید هم آن ها برای خرید میوه مشکلی احساس نمی‌کنند

در این میان این دلالان و واسطه‌ها  هستند که همچنان سود می‌کنند و مردم هم مجبورند میوه را گران بخرند و  یا قید خو.ردن میوه را برای همیشه بزنند و متاسفانه نه دستگاه‌های متولی و نه مسئوولان در این خصوص پاسخگو هستند.

صاحبان غرفه‌ها اغلب در بازار حضور ندارند و کار را به افراد خود در میدان سپرده‌اند و به همین سبب جلوی هر باب  غرفه دو یا چند دلال وجود دارند که کارشان به قول فعالان این عرصه دواندن بار بوده و  نتیجه دواندن بار در این محل‌ها، چندبرابر شدن قیمت میوه و تره بار برای مصرف کننده است.

به گفته بسیاری از شهروندان یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که عرضه‌کنندگان میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عمدتاً فاکتوری برای فروش محصولاتشان به فروشندگان میوه و در واقع عرضه‌کنندگان خرد این محصول ارائه نمی‌دهند و همین مسئله سبب می‌شود قیمت میوه مشخص نباشد و هر کسی با نرخ دلخواه خود میوه را به میوه‌فروشی‌ها می‌فروشد.

کلام آخر اینکه، متاسفانه امروز یکی از عوامل اصلی گرانی محصولات کشاورزی همچون میوه انحصار است و کشاورزان نه تنها نقشی در گرانی میوه ندارند، بلکه دلالان نبض بازار را در دست گرفته اند و این امر نیاز جدی به رسیدگی مسئولان نظارتی دارد.

شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

یوسف رضایی ارومیه
1400/09/26 - 15:21

درست میگین دست کشاورز محصول قیمت پایین هستش آخ. سر منفعت رو دلال می برد