23:41|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آذر 1400 - 09:14
کد خبر: 17280
فوق تخصص بیماری های ریه در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

لزوم تزریق واکسن کرونا در شرایط شیوع بیماری آنفولانزا

با گذشت مدتی از آغاز واکسیناسون جمعی در کشور ، همچنان شاهد آن هستیم که برخی از هموطنان به دلیل شک و تردید در مورد تزریق واکسن کرونا اقدامی جهت تزریق نکرده اند و همچنان به یکسری اخبار اهمیت می دهند از قبیل اینکه《 واکسن عوارض زیاد و گاهی خطرناکی دارد و بسیاری از کسانی که واکسن تزریق کرده اند دچار مشکل شده اند یا بعد از تزریق فوت کرده اند؛ برخی دانشمندان مطرح دنیا مخالف واکسیناسیون هستند》این مطالب که بطور وسیع در شبکه های اجتماعی منتشر می شود باعث تردید و تعلل در تزریق واکسن می شود.
لزوم تزریق واکسن کرونا در شرایط شیوع بیماری آنفولانزا

دکتر مهدیا غلام نژاد، فوق تخصص بیماری های ریه در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: موضوعی که در این میان قابل توجه می باشد این است که ، تقریبا همه مطالب حاوی اطلاعات این چنینی اساسا اشتباه و دروغ بوده و توصیه اکید بر این است که کسانی که هنوز واکسن تزریق نکرده اند حتما اقدام کرده و تزریق واکسن را انجام دهند.

وی اشاره کرد: در حال حاضر بیمارانی که در بخش های مختلف به خصوص بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان هایی که از بیماران کرونایی مراقبت می کنند بستری می باشند ، بیمارانی هستند که واکسن تزریق نکردند و یا در تزریق آن تاخیر داشته و هنوز یک دوز واکسن را تزریق کردند که همین موضوع باعث شده است آن محافظتی که باید واکسن برای بدن ایجاد کند ، صورت نگیرد.

بعد از واکسیناسیون ، بیماری که دو دوز واکسن تزریق کرده و چهار هفته از تزریق واکسنش گذشته است، بستری شده در بخش های ای سی یو کرونایی نداریم و همچین این افراد تقریبا هیچ وقت به بیماری شدید مبتلا نمی شوند و واکسن از مبتلا شدن به بیماری شدید جلوگیری می کند.

دکترغلام نژاد در پاسخ به سوال تزریق واکسن و عوارض بعد از آن ، از قبیل لختی خون و حال وخیم بعد از یکی دو هفته پاسخ داد:
عوارض معمولی که واکسن کرونا نشان میدهد ، مانند بقیه واکسن های دیگر که برای بیماری های مختلف استفاده می شود می باشد ، ممکن است برای یکی دو روز یک سری علائم سیستمیک مثل تب و درد بدن داشته باشند که علائم خطرناکی نبوده و به مرور بهبود پیدا می کنند.

در مورد تزریق واکسن آسترازنکا ، عوارضی که مشاهده می شود یک عارضه بسیار نادر لخته خون است ، ولی این عارضه به ندرت اتفاق می افتد که این اتفاق برای تزریق واکسن مانعی نخواهد بود.

دکتر غلام نژاد اظهار کرد : بنابراین اگر فردی قصد تزریق واکسن آسترازنکا دارد ، بلا مانع می باشد و مشکلی نخواهد داشت مگر شرایط خاصی داشته باشد ، مثل لخته خون در جایی از بدن و یا داروی خاصی استفاده کند ، می تواند با مشورت پزشک معالج از دیگر واکسن ها استفاده کند ، ولی در حالت کلی این عوارض نسبتا خطرناک تزریق واکسن ، بسیارنادر بوده و بایستی چندان به آن توجه نکرد و حتما واکسیناسیون انجام شود.

وی افزود: هموطنان باید به این نکته توجه کنند که واکسیناسیون به تنهایی مانع پیشرفت بیماری و باعث جمع شدن کامل آن از جامعه نخواهد بود و حتما باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود ،البته نه به شدت روز های اول که شیوع بیماری خیلی زیاد بود ، ولی در کل همه باید رعایت بکنند.

 نکات بهداشتی ساده مثل شستن مکرر دست ها با آب و صابون که همیشه گفته می شود و استفاده از ماسک در مکان های عمومی و توصیه می شود حدالامکان از تجمعات پرهیز کنند تا شرایط بعد از واکسیناسیون آرام تر شود.

همچنین فوق تخصص ریه در ادامه گفت و گو افزود : نکته دیگر که در این روزها بسیار حائز اهمیت می باشد این است که احتمال شروع ویروس آنفولانزا در فصل سرد پیش رو وجود دارد و با توجه به اینکه شیوع کرونا یک مقدار کاهش پیدا کرده و واکسیناسیون در درصد بالایی از جمعیت انجام شده و احتمالا یک مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر شده باشد ، پیش بینی می شود که امسال ما شیوع بیماری انفولانزا را مثل دو سال قبل داشته باشیم.

ما سال قبل با آنفولانزا چندان مشکلی نداشتیم و تقریبا موارد درگیر آنفولانزا بسیارکم بوده، ولی امسال پیش بینی می شود که آنفولانزا بار دیگر مشکل ساز شود و به همین خاطر توصیه می شود که افرادی که در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا هستند ، واکسن را تزریق بکنند . هر چند یک مقداری از زمان طلایی تزریق واکسن گذشته ولی باز توصیه می شود که افرادی که در اولویت تزریق واکسن هستند ، از جمله خانم های باردار ، کودکان زیر شش سال ، افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه ای قلبی، ریوی و کلیوی دارند و بیماران دیابتیک حتما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

کسانی که به تزریق واکسن آنفولانزا حساسیت نشان داده اند ، آیا مشکلی در تزریق واکسن کرونا نخواهند داشت ؟ وی در پاسخ به این پرسش گفت:
این اتفاق بسیار نادر است که فردی به واکسن آنفولانزا واکنش نشان دهد ، ولی خب مثل هر دارو و واکسنی یک درصد بسیار کم عوارض وجود دارد ولی این مانعی برای تزریق واکسن نمی باشد .

وی افزود : تقریبا هیچ بیماری و مصرف داروی خاصی، مانع تزریق واکسن کرونا و واکسن های آنفولانزا نیست.

حتی بیمارانی که شیمی درمانی می کنند نیز واجد شرایط تزریق واکسن می باشند ، اما این بیمارانی که تحت نظر یک پزشک خاصی هستند ، تزریق هرگونه واکسن و استفاده از هرگونه دارویی باید زیر نظر پزشک معالجش باشد.

همچنین : برخی از افراد هستند که یک بیماری مزمنی مثل آسم مزمن یا سرفه های شدید دارند ، این افراد هنوز اقدامی جهت تزریق واکسن انجام نداده اند ، اما این به تاخیر انداختن تزریق اشتباه می باشد و باید به این علائم توجه کنند و حتما باید برای تزریق واکسن مراجعه کرده و اقدام کنند.

و توصیه آخر اینکه افرادی که مردد مانده اند ، شک نکنند که واکسن کرونا در جلوگیری از ابتلا به بیماری مخصوصا بیماری شدید ، بسیار موثر می باشد و هر واکسنی در دسترس می باشد در مراکز استفاده کرده و تزریق بکنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید