00:44|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 07 آذر 1400 - 11:47
کد خبر: 17276
احوال ناخوش مستاجران در ارومیه؛

دو سوم درآمد مستاجران صرف پرداخت اجاره بها می‌شود

اجاره نشین ها که درصد بالایی از جمعیت خانوارهای ارومیه را تشکیل می دهند، این روزها برای پرداخت اجاره واحد مسکونی باید حداقل نصف و حداکثر دو سوم درآمد خود را خرج کنند.
دو سوم درآمد مستاجران صرف پرداخت اجاره بها می‌شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مسکن همواره یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود که این روزها بازار و وضعیت نابسامان اجاره بهای آن به یکی از بزگترین دغدغه‌های مردم ارومیه به خصوص مستاجران تبدیل شده و اخبار و تحولات آن همچون افزایش نجومی نرخ‌های اجاره و نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وضعیت بازار اجاره مسکن از آنجایی بحرانی‌تر شد، که با افزایش نرخ مسکن، بسیاری از مردم به دلیل کاهش قدرت مالی، از خرید مسکن منصرف شده و به سمت اجاره مسکن هدایت شده‌اند، بنابراین تقاضا برای اجاره در ارومیه بسیار بالا رفته و به تبع آن قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است..

با توجه به وضعیت حاکم بر کشور،  مسکن به یک معضل سنگین برای شهروندان تبدیل شده است. به گونه ای که اجاره بها در ارومیه و بسیاری از شهرها سهم اندکی برای خوراک، بهداشت، آموزش و سایر هزینه ها باقی می گذارد. واضح است که عامل اصلی تورم است و عوامل تورم زا نقش اصلی را در جهش قیمت ها در همه بخش ها از جمله مسکن ایفا کرده است و نباید این واقیت را انکار کرد که تورم بخش مسکن از دیگر بخش ها بیشتر بوده است.

در این میان، اگر در گذشته حقوق دریافتی کارگران به گونه ای بود که دو سوم آن صرف هزینه های مسکن می شد امروز هزینه‌های مسکن و اجاره بها به حدی رسیده که دریافتی کارگران دیگر پاسخگوی اجاره بهای مسکن آنها نیست و اکثر کارگران برای یافتن سرپناهی برای خود به حاشیه شهرها و زندگی در روستاها پناه برده اند.

متاسفانه به دلیل نبود نظارت مناسب بر بازار اجاره مسکن، مالکان واحدهای مختلف هرطور که بخواهند واحدهای خود را بر اساس نیاز خود قیمت گذاری کرده و بدون توجه به وسع مالی مستاجران در قبال اجاره های گزاف آنها را برای اجاره به مشاوران املاکی می سپارند که بسیاری از آنها نیز تنها به سود خود می اندیشند.

این روزها مستاجران در ارومیه از افزایش سرسام آور و لحظه ای نرخ اجاره بها سخت گله مند هستند و چنانچه وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد، بزودی این قشر از جامعه باید در آشفته بازار اجاره مسکن،تمامی حقوق و دستمزد خود را بابت اجاره واحدهایی بپردازند که در اکثر موارد از هیچ گونه امکانات مناسب و یا خاصی نیز برخوردار نیستند.

شیرین شریفی






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید