19:08|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 03 آذر 1400 - 12:23
کد خبر: 17261
یادداشت:

جای‌خالی المان‌های شهری در کلانشهر ارومیه

هدف از نصب المان‌ها در سطح شهری و یا در ورودی‌‌های اصلی شهر این است که بیانگر هویت فرهنگی و تاریخی یک شهر می‌باشد اما متاسفانه المان‌های شهری ارومیه تناسبی با فرهنگ و میراث این شهر ندارند.
جای‌خالی المان‌های شهری در کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه یکی از مطالبات مردم از مسئولین شهری رسیدگی به زیباسازی محیط شهری به کمک تامین مبلمان شهری و نیز نصب المان در سطح شهری با نیت تنوع‌بخشی به این محیط می‌باشد.

متاسفانه ارومیه به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور از نظر وجود المان‌های شهری قدری فقیر است و المان‌های موجود در سطح شهری کارایی خاصی نداشته و مکانی جهت نوشتن خاطره برای برخی از افراد شده‌اند.

با گذر از ورودی شهر و سطح شهری ارومیه شاهد المان‌هایی خواهیم بود که برخی از آن‌ها یک تا دو سال هم دوام داشته‌اند و یا جمع‌آوری شده و یا در بخش‌های دیگر شهر به کار گرفته شده‌اند.

از طرفی هم بایستی گفت که اقدامات انجام شده در بحث المان‌های شهری ارومیه خوب است اما کافی نیست.

به گفته متولیان امر بنابر دلایلی از جمله عدم تخصص کافی از سوی مدیران فرهنگی در زمینه فهم معانی فرهنگی المان‌ها و کمبود بودجه در سازمان مربوطه، از المان‌های مناسب در سطح شهری استفاده نمی‌شود.

کمبود المان و عدم تناسب مفهوم آن با هویت شهری، یکی از معضلات جوامع شهری است که مغایر با توسعه و رشد فرهنگ شهری می‌باشد.  

در ادامه بایستی گفت که شهروندان نیز در حفظ و نگهداری المان‌ها در سطح شهری موظف هستند و هر شهروند خودش را باید در برابر نگهداری و مراقبت از این المان‌ها مسئول بداند و این مسئله مهم را در نظر بگیرد که المان‌ها صرفا جهت زیباسازی و انتقال فرهنگ مردم ارومیه به مسافران می‌باشد نه محلی برای ثبت خاطرات آ‌ن‌ها !!!

در پایان لازم به ذکر است که مسئولان مربوطه به جای پرداختن به مسائل نامربوط و غیرضروری، قدری هم به فکر وضع قوانین شهری و زیباسازی آن باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید