17:55|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 02 آذر 1400 - 13:20
کد خبر: 17258
یادداشت:

حاشیه‌نشینی؛ زخمی دیرینه بر پیشانی کلانشهر ارومیه

حاشیه‌نشینی معضلی که چندین سال است همانند برچسب بر پیشانی کلانشهر ارومیه جا انداخته است که زیر سایه غفلت طولانی مسئولان این شهر و البته نبود امکان اجرای اقدامات اجرایی و موارد مختلف رشد کرده و به نظر می‌رسد برطرف کردن آن باید با اقدامات جدی و پرهیز از موازی‌کاری عملیاتی شود.
حاشیه‌نشینی؛ زخمی دیرینه بر پیشانی کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از پدیده‌هایی که چندین سال است تبدیل به یک معضل اساسی شده اما کمتر به آن پرداخته می‌شود مساله حاشیه نشینی است که علی‌رغم وعده‌های مطرح شده مسئولین شهری تاکنون ساماندهی نشده است.

متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجازی که در حاشیه شهر ساخته شده‌اند، ترکیب شهر را بر هم زده و از سوی دیگر به دلیل نبود زیرساخت‌ها امکان ارائه خدمات مناسب به آنان دشوار می‌باشد.

وجود نابرابری، نبود تسهیلات خدماتی و بهداشتی، مسکن نامناسب، پایین بودن سطح فرهنگی، ضعف امنیت و ... از جمله معضلات مهم موجود در مناطق حاشیه نشین شهری است.

در ادامه می‌توان گفت محرومیت‌هایی که در مناطق حاشیه‌ای شهری وجود دارد، می‌تواند بستر پیدایش انواع آسیب‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی را فراهم می‌کند؛ از سوی دیگر گلایه بسیاری از افراد حاشیه نشین به خاطر نبودن ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی، آموزشی و ... می‌تواند مشکلات اجتماعی زیادی را ایجاد کند.

واقعیت این است که بهداشت نامناسب در مناطق حاشیه‌نشین موجب شیوع بیماری‌های مختلف در آن شده و می‌توانند دیگر مناطق شهری را به چالش بکشند.

حاشیه‌نشینی و پیامد‌های آن در ارومیه همچنان ادامه دارد، اما آنچه مشهود است متولی مشخصی برای کنترل آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد درباره این معضل مهم هنوز قوانین مشخصی تدوین نشده و قوانین تدوین شده، آنطور که باید در پروسه اجرا قرار نگرفته است.

اما در نهایت آنچه که مسئولان امر می‌بایست فراموش نکنند آن است که هرچه سریع تر برای جلوگیری از افزایش آمار حاشیه نشینی اقدامات لازم را انجام دهند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید