11:19|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 01 آذر 1400 - 10:35
کد خبر: 17250

پایان حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه ‏

وعده دو هفته‌ای محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص پایان حفاری تونل انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه یک هفته زودتر محقق شد.
پایان حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه ‏

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، محمد صادق معتمدیان در حاشیه بازدید از پروژه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در ۲۲ آبان اعلام کرد که حفاری این تونل طی دو هفته به پایان می‌رسد که با پیگیری‌های وی و همت دست اندرکاران قرارگاه خاتم الانبیا این وعده در یک هفته محقق شد.

تونل کانی سیب دارای ۳۶ کیلومتر طول است که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء حفاری شده است و با اتمام آن قرار است سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

تونل کانی سیب، تونل انتقال آب، کانال انتقال آب از خروجی تونل اصلی به سمت دریاچه ارومیه و بند انحرافی "بادیناوا" چهار جزء اصلی طرح انتقال آب از رودخانه "زاب" شمرده می‌شوند که تا پایان سال ۹۷، ۱۴۴۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این پروژه هزینه شده بود و در سال ۹۸ نیز ۱۳.۶ میلیون یورو از محل مقابله با اثرات مخرب ریزگرد‌ها و ۱۷ میلیون دلار نیز از محل باقی‌مانده تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن تخصیص یافت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیاء قرار بود از سال ۱۳۹۴، ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ حال بعد از گذشت ۶ سال و اجرای طرح‌های "سازه‌ای" متفاوت و هزینه‌کرد ۱۵ هزار میلیارد تومانی دریاچه ارومیه روند معکوسی را در مقابل احیای نشان می‌دهد.

با تحقق این وعده استاندار آذربایجان‌غربی نوید روزهای خوب برای دریاچه ارومیه در این دوران را می‌توان متصور بود و وقوع یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری به عمل آمد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید