22:18|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آبان 1400 - 13:31
کد خبر: 17247
یادداشت:

آلودگی هوا در ارومیه نفس شهر را گرفت!

معمولا در روزهای سرد سال، مردم ارومیه با آلودگی هوا دست‌به‌گریبان هستند، اما امسال ویروس منحوس کرونا هم دست در دست آلودگی نفس مردمان این شهر را به شماره انداخته است و گویا فریادرسی نیست.
آلودگی هوا در ارومیه نفس شهر را گرفت!


سرویس اجتماعی باریش نیوز، برخورداری از هوای پاک یکی اصلی‌ترین حقوق مردم است؛  موضوع کرونا و مشکلات آن ظرف چند ماه آینده کاهش خواهد یافت. زیرا هم مردم رعایت می‌کنند و هم به واکسن و داروهای تاثیرگذار دست خواهیم یافت. اما موضوع آلودگی هوا چنین نیست؛ چرا که در دو دهه اخیر درگیر آن بوده‌ایم و اگر بی‌توجهی به آن ادامه‌دار شود، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به مراتب از مرگ و میر ناشی از کرونا بیشتر خواهد شد.

بر اساس گفته برخی کارشناسان، متخصصان و اعلام سازمان جهانی بهداشت، افزایش غلظت آلاینده‌ها ازجمله ذرات معلق می‌تواند بر شیوع ویروس کرونا مؤثر باشد و حتی مرگ‌ومیر ناشی از آن را افزایش بدهد و حال با بازگشایی مدارس نگرانی ها دو چندان شده است.

همه اینها در حالی است که مرگ ناشی از آلودگی هوا مرگ خاموش  است و مانند مرگ ناشی از کرونا توجهات را به سمت خود جلب نمی‌کند و تنها در فصول خاصی از سال که میزان آلودگی هوا افزایش می‌یابد و به همین دلیل توجه به این امر از سوی مدیران شهری باید بیشتر جدی گرفته شود.

بر اساس قانون هوای پاک وقتی وارد ماه‌های آبان و آذرماه می شویم نباید به کامیون ها و اتوبوس هایی که معاینه فنی ندارند اجازه تردد داده شود، نباید اجازه دهیم ماشین های ساختمانی در زمانی که هوا در شرایط آلودگی بالا قرار می گیرد وارد شهر شوند، باید اتوبوس هایی که داخل شهر تردد می کنند فیلتر دوده داشته باشند، حتما باید از درجا کار کردن اتوبوس ها در ایستگاه ها جلوگیری شود، تمام اینها اقداماتی است که همه باید با هم انجام شود اما متاسفانه نه تنها هیچ کدام انجام نمی شودبلکه هیچ برنامه اصولی و مدونی برای اجرایی شدن آن نیز در نظر گرفته نمی شود و باید هر سال با معضل آلودگی هوا مواجه شویم.

سخن آخر اینکه، بر اساس قانون، شهرداری ها و دستگاه های اجرایی وظایف معینی در این حوزه دارند که باید ملزم به انجام وظایف قانونی خود بشوند. متاسفانه اراده جدی در این حوزه وجود ندارد و ادامه این روند آسیب های جدی برای سلامت مردم به همراه دارد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید