11:33|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آبان 1400 - 11:16
کد خبر: 17244
یادداشت:

آیا مستاجران و اقشار ضعیف جامعه توان پرداخت اقساط با سود 18درصد مسکن ملی را دارند؟!

با توجه به اینکه، طرح‌های پیشین دولت های گذشته برای ساخت مسکن دراستان آذربایجان غربی معمولاً در حومه شهر و مناطق بدون زیرساخت‌ و امکانات بوده این موضوع سبب بی‌رغبتی مردم نسبت به برنامه‌های طرح احداث مسکن شده است.
آیا مستاجران و اقشار ضعیف جامعه توان پرداخت اقساط  با سود 18درصد مسکن ملی را دارند؟!


سرویس اجتماعی باریش نیوز، طرح نهضت ملی مسکن همان طرح جهش مسکنی است که مجلس تصویب کرد و حالا دولت اولین قدم را برای اجرای آن برداشته است. ثبت‌نام متقاضیان از ۲۸ مهر آغاز شده است و انگار بسیاری از شهروندان آذربایجان غربی به دلیل نا مشخص بودن مبلغ وام دریافتی و باز پرداخت اقساط آن و به طور کلی گنگ بودن جزئیات آن از این طرح زیاد استقبال نکردند.

همچنین قرار است وام طرح ملی مسکن از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان افزایش یابد، در این صورت مبلغ قسط ماهانه در یک دوره 12ساله بازپرداخت 2 میلیون و 540 هزار تومان است. در ماه 12 سال دوازدهم متقاضی مجموعاً 367 میلیون تومان (سود حدود 217 میلیون تومانی وام 150 میلیونی) باید پرداخت کند. به‌فرض این‌که متقاضی قرار است یک واحد 100متری خام را تحویل بگیرد؛ هزینه این واحد با احتساب وام حدود 817 میلیون تومان است، واحدی که قرار است دو سال دیگر تحویل شود(!) البته همه موارد ذکر شده بر پایه حدس و گمان است و بر اساس اعلام بسیاری از بانکها تا ثبت نام کامل متقاضیان مقدار دقیق مبلغ و قسط بندی وام های دریافتی مشخص نیست و این واقعیتی که متقاضیان را با تردید جدی و عدم تمایل به ثبت نام در این طرح روبه‌رو کرده است.

در مجموع عوامل متعددی دست به دست هم داده و باعث شده‌‌اند طرح ابتکاری دولت روحانی متقاضی آن‌چنانی نداشته باشد. طی 8 سال اخیر دولت کمترین توجه را به بخش مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصاد کشور داشته است.

اما شاید غیرعملی‌ترین بخش اجرای این طرح و استفاده از تسهیلات اختصاص یافته به آن مبلغ بالای اقساط ماهانه آن است. همانطور که شرایط متقاضیان مسکن ملی نشان می‌دهد، این طرح خانواده‌های کم بضاعت و دهک‌های پایین درآمدی را نشان گرفته است، این در حالی است که باز پرداخت اقساط این  وام ها برای این اقشار بسیار گران تمام می شود و با این حساب انگار این تسهیلات اعطایی چندان دردی از مردم  بخصوص اقشار کم درآمد جامعه دوا نمی کند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/08/30 - 18:52

نون واسه خوردن وکار برای امرارمعاش برای جوانان نیست حالا اینا اومدن عجب طرح مضحکی دادن .یک جوان ماهی ۴میلیون حقوق میگیره وبایدحداقل ۳و۸۰۰تومنشو قسط بده؟شرم نمیکنن