11:54|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آبان 1400 - 13:24
کد خبر: 17231
یادداشت:

دانش آموزان همواره در معرض تهدیدها و آسیب های فضای مجازی

در دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن فضای آموزشی بدون تردید رها شدن در فضای مجازی می تواند مخاطرات و مشکلات عدیده ای را ایجاد کند، مشکلاتی که ممکن است به دلیل کنجکاوی و یا حضور بی اندازه سبب شود تا تهدیدهایی جدی، دانش آموزان را تهدید کند.
دانش آموزان همواره در معرض تهدیدها و آسیب های فضای مجازی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در فضایی که به ناچار دانش‌آموزان را مجبور به استفاده از تلفن همراه نموده ایم قطعا باید منتظر آسیب‌های حضور دانش‌ آموزان در فضای مجازی باشیم‌.آسیب‌هایی که هرازگاهی از سوی خانواده‌ها نیز مطرح می‌شود همانند سرک کشیدن آنها به انواع شبکه های اجتماعی باعث نگرانی بسیاری از خانواده ها شده است.

در این روزهای کرونایی بسیاری از والدین به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند و گله مند هستند و درخواست کمک دارند از اینکه فرزندان‌شان انگیزه خود را برای درس خواندن از دست داده اند و تکالیفشان را درست انجام نمی‌دهند، همواره سر در فضای مجازی دارند،مشغول بازی کردن هستند و رغبتی به درس، مشق و مدرسه ندارند و این امر همواره باعث نگرانی آنها می شود.

به هر حال در فضایی که زیرساخت‌های آموزرش مجازی دانش‌آموزان فراهم نشده است و شرایط بیماری کرونا نظام آموزشی را ناگزیر به استفاده از این بستر کرده است، آسیب‌های مختلفی به لحاظ تربیتی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است.

در دو سال گذشته مراقبت از فرزندان در برابر آسیب های فضای مجازی دغدغه مشترک بسیاری از والدین است. ساعت های متمادی کودکان و نوجوانان پای کنسول های بازی و یا تلفن همراه خود می نشینند و در دنیای مجازی خود سیر می کنند، بدون اینکه پدر و مادر بتوانند اشراف مناسبی بر آنها داشته باشند. این شرایط موجب شده والدین عصردیجیتال به مهارت های جدید برای فرزندپروری نیاز پیدا کنند.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از روانشناسان بروز ناهنجاری هایی مانند پرخاشگری، تنهایی و انزوا، افسردگی، نارضایتی از خود، مقایسه پیوسته خود با دیگران، شدت احساس نیاز به توجه، شکست عاطفی، مواجهه با پیام های آزار دهنده، احساس حقارت، بیماری های جسمی، تنبلی و کم تحرکی، بلوغ زودرس، اعتیاد به رایانه و خودآزاری نمونه هایی از آثار و پیامدهای منفی کنشگری غیر صحیح کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است.

سخن آخر اینکه، با توجه به اینکه این روزها بسیاری از آسیب هایی که از طریق فضای مجازی متوجه دانش آموزان می باشد همواره دناشی از فقدان مهارتهاست  و در این میان لازم است سواد رسانه و مهارت های دانش آموزان را در برابر فضای مجازی یاد بگیریم و در راستای آموزش اولیا و مربیان بکوشیم تا از این طریق تا حدودی از این آسیب ها جلوگیری شود.






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

زارعی
1400/08/26 - 20:19

با سلام لطفا راهکار ارائه بدهید وضع فاجعه باره