03:31|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 آبان 1400 - 12:38
کد خبر: 17223
به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی؛

جایگزین شدن فضای مجازی به جای فرهنگ کتابخوانی، معضلی فرهنگی که جدی گرفته نمی شود

کتاب در سبد خانوارهای ایرانی گم شده و امروزه فضای مجازی است که شهروندان را به پیش می‌برد و یقینا اگر مخاطبان به این ابزارها و ادوات دیجیتالی در قالب رسانه اعتیاد پیدا کند، یقینا دیگر یک ابزار رام و مطیع نخواهند بود و موجودات سرکشی می‌شوند که به افکار و عادات ذهن آنها شکل و قاعده می‌بخشند و ذهن معتاد مخاطبان را چنان به تنوع و سرعت گرفتن پیام و تصاویر خود عادت می‌دهند که دیگر همراهی ذهن آنها با فضای کتاب و کتاب خوانی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
جایگزین شدن فضای مجازی به جای فرهنگ کتابخوانی، معضلی فرهنگی که جدی گرفته نمی شود


سرویس فرهنگی باریش نیوز، پایین بودن سرانه مطالعه از آسیب‌های بشر امروزی است و سال‌هاست که گریبان کشور را گرفته است که میطلبد برای جلوگیری از این روند همه ارکان جامعه از خانواده تا مدارس، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فرهنگ و آموزشی را حساس کنیم.

اهمیت کتاب و کتابخوانی، پرورش و تربیت از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌گردد و تا آخرین مراحل و عالی ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می‌کند که متاسفانه این امر در میان خانواده های ایرانی بسیار کمرنگ شده است.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان از مهم ترین دلایل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور میتوان مسائل فرهنگی،  وضعیت نابسامان کتابخانه‌های عمومی،  علاقه به سرعت،  گرانی کتاب، فقدان نیاز به مستندات، انحصار تبلیغات و از همه مهمتر درگیر بودن در فضای مجازی را برشمرد.

در این میان می‌توان بی رغبتی بزرگترها به كتاب و كتابخوانی را نیز از علت های مهم کاهش مطالعه در کشور عنوان کرد؛ چرا که كودكان از والدین می آموزند و قطعا مطالعه بزرگترها در تشویق فرزندان به كتابخوانی موثر خواهد بود.

پدر و مادری‌ كه‌ دست‌ فرزند خود را گرفته‌ و او را تا نمایشگاه كتاب و یا كتاب فروشی همراهی‌ و در انتخاب‌ كتاب‌ كمك‌ می‌كنند از این طریق به‌ او می‌فهماند كه‌ این‌ كار آنقدر ارزش‌مند است که برای آن وقت می گذرانند و قطعا همین امر نیز باعث نهادینه شدن این فرهنگ در کودک خواهد شد و باعث می شود که کتابخوانی برای او  حتی در زمان بزرگسالی نیزبه یک عادت تبدیل شود و از خواندن کتاب لذت ببرد.

متاسفانه این روزها دیگر فضاهای مجازی جانشین کتاب‌ها شده‌اند و با ورود به قرن جدید و آمدن گوشی‌ها و سایر لوازم دیجیتال، بشر از سمت کتاب و مطالعه روی برگردانده است بخصوص در دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و در اختیار قرار دادن تلفن همرا به کودکان و نوجوانان این معضل دو چندان شده و در این میان می توان گفت که استفاده از اینترنت مهمترین علت کاهش سرانه مطالعه در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه می باشد.

سخن آخر اینکه، باید تدابیر کلی از سوی خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها و سایر نهادهای وابسته  اندیشیده شود تا سنت کتاب و کتابخوانی به فراموشی سپرده نشود و فرهنگ کتابخوانی بیش از پیش ترویج یافته و جایگزین فضای مجازی شود تا کودکان و نوجوانان نیز از آسیب های جدی فضای مجازی در امان بمانند.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید