09:23|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 04 آبان 1400 - 11:28
کد خبر: 17119
یادداشت:

سایه سنگین دلالان، بازار مسکن در ارومیه را آشفته کرد

تهیه مسکن همواره یکی از نیازهای اساسی و دغدغه‌های مردم بوده است و قیمت های نجومی دربخش خرید و اجاره مسکن به هیچ وجه منطقی نمی باشد و این قیمت ها نه تناسبی با قیمت زمین و مصالح ساختمانی دارد و نه هزینه های جانبی تولید آن ، بلکه تابعی از نرخ ارز ،تورم و سفته بازی هایی است که برخی سودجویان به راه انداخته اند و بدون تردید اگر این موضوع به حال خود رها شود ، منجر به دغدغه‌ای بسیار مهم برای مردم و بازدارندگی آنان از تهیه مسکن خواهدشد.
سایه سنگین دلالان، بازار مسکن در ارومیه را آشفته کرد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، بازار مسکن در ارومیه  این روزها زیر سایه افت تعداد معاملات، دلالان مسکن را با هدف کسب سود در کوتاه مدت وارد بازار کرده است، این اتفاق ممکن است طرف عرضه و تقاضا را  به سمت سوداگری سوق دهد.

متاسفانه، شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که خانه دار شدن برای جوانان به یک رویا تبدیل شده است؛ قیمت بالای مسکن علاوه بر آنکه خرید آن را برای یک جوان در ارومیه به نحوی غیرممکن کرده است پرداخت اجاره بها نیز به یک دغدغه اساسی برای آنها تبدیل شده است.

این روزها در ارومیه  بیشترین مشتریان خرید ملک، دلالان هستند که خودشان خرید و فروش می کنند و سود می‌برند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که مردم عادی نتوانند خانه بخرند؛ در این میان همواره یک ملک میان دلالان دسته به دست می شود که اگر قانون اجازه دست به دست شدن یک ملک را در مدت کوتاهی نمی‌داد شاید فعالیت دلالان و سودجویان کمتر شده و قیمت‌ها حبابی نمی‌شد.

بازار مسکن درگیر دلال بازی و سفته بازی شده و توسط عده‌ای احتکار انجام می‌شود؛ حال سوال بسیاری از شهروندان اینجاست که مگر یک فرد چند خانه برای زندگی احتیاج دارد؟

این وضعیت در ارومیه نشان از عدم نظارت و جولان دلالان در بازار مسکن ارومیه می باشد و از آنجا که هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آنها نیست همانند برخی واحدهای صنفی که قیمت محصول مشابه را با قیمت دلخواه به مشتری عرضه می‌کنند قیمت مسکن را نیز هرآنچه که خودشان بخواهند قیمت‌گذاری می کنند و متاسفانه هیچ اصل و اساس و قاعده‌ای در این زمینه دخیل نیست.

سخن آخر اینکه، برخی دلالان در بازار مسکن پس از چندبار خرید وفروش کردن چند ملک، قادر خواهند بود باسودهای بادآورده وبدون پرداخت عوارض ومالیات، ملکی جدید بخرند و به همین دلیل بیشترین سود بازار مسکن را دلالان ملک می‌برند و برخی چندین ملک را همزمان خرید وفروش می‌کنند و برخی هم اجاره سالانه، ماهانه، روزانه و ساعتی می‌دهند که نیاز است دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای ساماندهی و شناسنامه دار کردن دلالان مسکن چاره ای اساسی بیندیشند.





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید