18:45|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1400 - 08:56
کد خبر: 17102
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

واکسن آنفلوانزا برای کودکان

واکسن آنفلوانزا برای نوزادان شش ماه و بالای شش ماه قابل استفاده می باشد. تاثیرات جانبی ناشی از واکسن آنفلوانزا عبارت است از زخم شدن، قرمزی و یا تورم در ناحیه تزریق. همچنین احتمال بروز تب خفیف یا درد ماهیچه ای نیز به دنبال استفاده از واکسن آنفلوانزا وجود دارد. بنابراین بروز این عوارض نگران کننده نمی باشد.
واکسن آنفلوانزا برای کودکان

رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفتوگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا برای کودکان بالای شش ماه باید به طور سالانه تزریق شود. در مورد پیگیری سالانه واکسن آنفلوانزا برای کودکان توجه داشته باشید هر سال باید واکسن مورد تایید همان سال را استفاده کنید. واکسن آنفلوانزا برای کودکان به فرم اسپری بینی نیز در بازار وجود دارد که حاوی دوز اندکی از ویروس ضعیف شده آنفلوانزا می باشد. به نظر می رسد در فصول شیوع آنفلوانزا اسپری بینی در مقایسه با واکسن های تزریقی آنفلوانزا برای کودکان اثربخشی بسیار کمتری دارد. بنابراین فرم ارجح واکسن آنفلوانزا همان فرم تزریقی این واکسن می باشد.

وی در مورد زمان تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان گفت:برای تعیین دوز واکسن آنفولانزا برای کودکان باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. اما در کودکان زیر نه سال استفاده از دو دوز و در کودکان نه سال و بالای نه سال استفاده از یک دوز واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا کافی می باشد. به خاطر داشته باشید پس از تزریق واکسن آنفلوانزا به کودکان، باید از فرزند خود به خوبی محافظت کنید. در صورت وجود مشکلات زیر حتما با متخصص اطفال مشورت کنید:

وی افزود:اگر فرزند شما حال خوبی ندارد: در مورد علائمی که طفل تجربه می کند با پزشک مشورت کنید.

زارع در ادامه خاطرنشان کرد : اغلب واکسن های آنفلوانزا حاوی مقادیر اندکی پروتئین تخم مرغ می باشد. اگر کودک شما به تخم مرغ حساسیت اندکی داشته باشد در آن صورت می توانید بدون در نظر گرفتن موارد احتیاطی خاص واکسیناسیون را انجام دهید. اما اگر آلرژی به تخم مرغ بسیار شدید باشد در آن صورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان باید با حضور پزشک و در مراکز مجهز درمانی صورت پذیرد، تا پزشک بتواند علائم آلرژی را به موقع شناسایی کرده و اقدامات درمانی ضروری را انجام دهد تا از بروز واکنش شدید آلرژیک در کودک پیشگیری شود.

متخصص اطفال گفت: افرادی که با دریافت دوز قبلی واکسن آنفلوانزا واکنش های شدیدی را نشان داده اند نمی توانند دوز بعدی را دریافت کنند. این موارد باید توسط پزشک بررسی شود؛ زیرا ممکن است برخی واکنش های ایجاد شده به تزریق و استفاده از واکسن مربوط نباشد.

دکتر رامین زارع متخصص اطفال در پایان گفت: استفاده سالانه از واکسن آنفلوانزا به افراد بزرگسال نیز توصیه می شود. مخصوصا آن هایی که در تماس با کودکان قرار دارند




آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان
۳، طبقه 2


شماره تماس: 09144884001_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید