02:41|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1400 - 08:55
کد خبر: 17101
یادداشت:

پسماندهای پلاستیکی / معضلی که تبدیل به بحران در طبیعت می شود

افزایش جمعیت و رشد روز افزون شهرنشینی باعث شده است که مصرف پلاستیک برای حمل خرید مایحتاج زندگی و استفاده های روزمره از آن به شدت افزایش یابد. متاسفانه این روز ها بدون توجه به آلودگی شهر و افزایش شیوع بیماری کرونا ، شاهد دور ریختن زباله های پلاستیکی و اکثرا آلوده در خیابان ها و به خصوص طبیعت هستیم و فراموش کرده ایم که عدم تجزیه پلاستیک میتواند چه مشکلاتی برای محیط زیست و طبیعت به وجود بیاورد.
پسماندهای پلاستیکی / معضلی که تبدیل به بحران در طبیعت می شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز:طبیعت گردی از مهم ترین گردش ها و علایق شهروندان می باشد که در این روز ها که طول هفته همه درگیر کار و مشکلات اجتماعی هستند علاقه بسیاری دارند که در پایان هفته و یا روزهای تعطیل به گردش و گذراندن اوقات فراغت، به طبیعت روند. اما وجود پسماند های پلاستیکی رها شده توسط شهروندان به طبیعت ،باعث شده است که صدای نارضایتی شهروندان بلند شده و نگرانی هایی از افزایش  آلودگی در طبیعت و ایجاد مشکلاتی در چهره زیبای آن به وجود آورد.

البته این نکته مهم را هم باید گفت که امروزه معضل اصلی فقط کیسه های پلاستیکی نمی باشد، بلکه استفاده از ظروف نایلکسی نیز مشکلات زیادی از جمله ابتلا به بیماری های مختلف به خصوص سرطان را به وجود آورده است، زیرا مصرف مواد غذایی گرم در ظروف پلاستیکی از لحاظ بهداشتی و سلامت تائید نمی شود ، چون ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد نفتی ساخته شده اند و با ریختن غذا و نوشیدنی گرم در آن باعث ذوب و آزاد شدن این مواد و ترکیب آن با مواد غذایی داخل آن می شود و همچنین تولید زباله های پلاستیکی با مصرف بی رویه از آنها نیز از دیگر مشکلات استفاده از ظروف نایلکسی در زندگی روزمره می باشد. 

مصرف روزانه کیسه  های پلاستیکی و استفاده اکثر آنها به صورت یکبار مصرف باعث تولید زباله های بسیاری در طبیعت شده و ماندگاری بیش از 500 سال پلاستیک در طبیعت خطرات زیادی را برای جان حیوانات و حیات آنها در طبیعت به وجد آورده است.


استفاده از پلاستیک تبدیل به معضلی جدی برای طبیعت شده است که اگر دوست داران طبیعت نباشند و اندکی سامان به این وضعیت نابسامان ندهند ، باید منتظر بحران پسماند های پلاستیکی در طبیعت باشیم که به دنبال آن مشکلات زیادی از جمله از بین رفتن طبیعت و محیط زیست، گریبان گیر زندگی مردم و حیات حیوانات خواهد شد.

در پایان انتظار از مسئولان می باشد که با فرهنگسازی های درست و مناسب باعث ترویج استفاده از کیسه های پارچه ای و عدم دور ریزی زباله های پلاستیکی شوند و شهروندان را به بازیافت تشوبق کرده و آن را در کلانشهر ارومیه به قانون تبدیل کنند، و در ادامه باید به شهروندان نیز خاطرنشان کرد که اگر در مراقبت از طبیعت اهتمام لازم را اتخاذ نکنند، علاوه برسلامتی و زندگی خودمان، آیندگان نیز با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.


انتظار می رود شهروندان در امر بازیافت موثر بوده و از کیسه های پارچه ای به جای پلاستیکی بهره بگیرند تا این بحران جدی اندکی سامان یابد.



شهرزادجمالی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید