23:31|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مهر 1400 - 12:52
کد خبر: 17097
یادداشت:

سلیقه، تنها ملاک تعیین نرخ اجاره بها در ارومیه / چه کسی فریادرس مستاجران خواهد بود؟

در سال‌های اخیر به دلیل نبود عدم نظارت و بی‌تدبیری متولیان امر نحوه تعیین نرخ اجاره‌بها از سوی مالکان و مشاورین املاک در ارومیه سر به فلک کشیده و این امر باعث نگرانی مستاجران این شهر شده است.
سلیقه، تنها ملاک تعیین نرخ اجاره بها در ارومیه / چه کسی فریادرس مستاجران خواهد بود؟

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آشفته‌بازار مسکن و افزایش افسار گسیخته نرخ رهن و اجاره مسکن، این روزها ارومیه را هم در بر گرفته است؛ میزان رهن و اجاره‌بهای منازل در این شهر سر به فلک کشیده و اجاره‌های سرسام‌آوری که از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی به مستأجران پیشنهاد می‌شود که نفس مستأجران را بریده است.

متاسفانه به دلیل نبود نظارت و بی‌تدبیری متولیان نحوه تعیین نرخ اجاره‌بهای مسکن از سوی مالکان و مشاوران املاک در ارومیه به صورت سلیقه ای اعمال می شود و انگار این شهر به حالذ خود رها شده و کسی فریاد و ناله های مستاجران را نمی خواهد بشنود!

در سال‌های اخیر گرانی‌های پی‌درپی و افزایش نجومی قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف گریبانگیر مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه شده است و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که خرید مسکن برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است؛ اما اکنون با این روند افزایشی و سرسام‌آور نرخ رهن و اجاره‌بها باید گفت دیگر یافتن یک سرپناه هرچند کوچک و کلنگی برای رهن و اجاره نیز برای عده‌ای از اجاره‌نشینان غیرممکن  و رویایی شده است که این معضل می‌تواند تهدیدی بر سلامت روح و روان این افراد جامعه باشد.

در میان کاهش هر روزه قدرت خرید مردم افزایش لجام گسیخته اجاره بها معضلی است که ترس از بی خانمانی را برای بسیاری از مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه به همراه دارد، با وجود حرف های شعاری و نسخه های بسیار مسئولان اما تاکنون هیچ فکری برای درآمد پایین مردم  و اجاره بهای سرسام آور نشده است.

بازار اجاره بها در دو سال اخیر بسیار متفاوت تر از سال های گذشته شده است، در این دو سال بازار اجاره بها تحت تاثیر سلیقه موجران رفته و مستاجران نیز زیر بار بازار راکد و بدون تسهیلات کارآمد خرید مسکن، مجبور به پذیرش سلیقه صاحبان املاک برای داشتن سرپناه شده اند.

 سخن آخر اینکه، اگر دستورالعملی چه برای بنگاه‌داران و چه برای صاحب‌خانه ها ابلاغ شود مجبورند بر مبنای آن حرکت کنند ولی متاسفانه هیچ چارچوب خاصی در این زمینه وجود ندارد و در این راستا ضروری است مسئولان مربوطه جهت رفع این مشکل تمهیدات لازم را بیاندیشند، نه با بی‌توجهی زمینه افزایش بیش‌از پیش قیمت‌ها را فراهم کنند.

شیرین شریفی






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

وحید
1400/07/29 - 13:08

باتشکر از پرداختن به این مشکل، واقعا مسئولی به فکر مردم نیست. قیمت گذاری ها مشخص نیست بر چه اساسی هست. لطفا با یکی از مسئولین مصاحبه کنید و علت رو جویا بشید چون واقعا درد حداقل 40 درصد جامعه اس