11:57|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 25 مهر 1400 - 10:59
کد خبر: 17079
یادداشت:

ازدواج؛ رویای دست نیافتنی جوانان امروز

باتوجه به بافت فرهنگی، مذهبی و سنتی زندگی ایرانیان، ازدواج از دیرباز یک امر مقدس و بسیار مبارک بوده و آرزوی هر پدر و مادر ایرانی دیدن فرزندان خود در لباس عروسی و دامادی است، حال چه شده که این امر مقدس به بزرگترین دغدغه خانواده ها، جامعه و دولتمردان شده است؟ چرا این سنت حسنه به رویایی دست نیافتنی برای جوانان تبدیل شده است؟
ازدواج؛ رویای دست نیافتنی جوانان امروز

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در جامعه امروزی موانع زیادی بر سر راه ازدواج جوانان مانند نداشتن پول و شغل و مسکن و ... وجود دارد و اکثر جوانان امروز نداشتن شرایط مالی مناسب را از اصلی ترین دلایل عدم ازدواج خود عنوان می کنند.

امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری گسترده است که جوانان را بر سر یک دو راهی قرار داده است و در این میان یا باید قید ازدواج را زده و آن را به تعویق بیندازند، و یا بعد از تلاش های طولانی و سختی های طاقت فرسا یا به سختی به نتیجه خواهند رسید  و یا در طول زندگی آنقدر با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که این ازدواج چیزی جز سرخوردگی را برای آنان به همراه نخواهد داشت.

براي يک جوان که درآغاز يک زندگي، قصد تشکيل خانواده و زندگي مستقلی را دارد، مهم و ضروری است که منبع درآمد قابل اطميناني براي تامين معاش داشته باشد. بنابراين ابتدا بايد در جامعه، بسترهاي مناسب براي اشتغال جوانان ايجاد شود، و سپس با بررسي معضلات و چالش‌هاي پيش رو، کار‌شناسان و متخصصین این امر براي آسان سازي مسئله ازدواج جوانان  گامی مثبت بردارند

بسیاری از جوانان از مسکن به عنوان يکی از مهم ترین معضلات جوانان براي ازدواج یاد می کنند و اظهار می کنند که بايد از سوی مسئولان مربوطه تمهيداتي جدی در این زمینه انديشيده شود تا جواناني که علاقه‌مند به ازدواج هستند ولي تمکن مالي ندارند، از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.

متاسفانه این روزها بسیاری از جوانان، ازدواج را هم چون سنگ بزرگی می پندارند که سرراهشان قرار گرفته است که باید خود را برای آزمودن آ ن آماده کنند و یا به طور کلی تغییر مسیر دهند و از خیر آن بگذرند.

سخن آخر اینکه، به هر حال هر یک از این دختران و پسران برای مجرد ماندن خود دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که از بیکاری و وضعیت اقتصادی گرفته تا تحصیلات عالی را شامل می شو و قطعا ازاین مسئله که می‌توان به آن به عنوان یک معضل اجتماعی نگاه کرد و می‌تواند در آینده تاثیرات منفی زیادی داشته باشد، یقیناً در چنین شرایطی هر شخص داوطلب ازدواج قبل از هر چیز به محاسبه هزینه ازدواج و زندگی مشترک می‌پردازد و وقتی که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه را مشاهده می کند به طور کلی اشتیاق خود را برای تشکیل زندگی از دست می دهد و این امر نیاز جدی به برنامه ریزی مدون از سوی دولت دارد.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

قاسم خدایی
1400/07/25 - 22:27

مطالب متین است و درست ولی عدم مسئولیت پذیری و مجازی سازی و خانه گزینی معضل نسل جدید است .