00:22|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 مهر 1400 - 11:26
کد خبر: 17050
یادداشت:

کاهش 10درصدی سه قلم از محصولات لبنی در مقابل افزایش 100درصدی!/ اقدامی عجیب و قابل تامل

چند روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی با اعلام خبری مبنی بر اینکه قیمت لبنیات از هفدهم مهر ماه ۱۰ درصد کاهش می‌یابد، به دنبال آن و به‌فاصله کوتاهی سخنگوی انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که این کاهش قیمت تنها شامل سه محصول شیر با بسته‌بندی پلاستیکی ۹۰۰ گرمی، شیر ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب و پنیر UF۴۰۰ گرمی می‌شود.
کاهش 10درصدی سه قلم از محصولات لبنی در مقابل افزایش 100درصدی!/ اقدامی عجیب و قابل تامل

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ  مصوب ۳ محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است و انجمن صنایع لبنی همکاری واقعی برای کاهش قیمت‌ها در همه محصولات لبنی نداشته است.

در حالی که کمی با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های مصوب قبلی مشخص می‌شود که نه‌تنها قیمت این سه محصول کاهش نیافته‌اند بلکه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

متاسفانه این روزها دیگر روند گرانی‌ها برای جامعه به‌ویژه اقشار ضعیف یک عادت شده است و روزبه‌روز فشار بیشتری را بر مردم تحمیل میکند و در واقع ارزانی محصولاتی که از سال گذشته افزایش قیمت 80 تا 100درصدی داشته قطعا نمی تواند هیچ تاثیری بر سفره های مردم بگذارد و باید قبول کرد که این اقدام آب در هاون کوبیدن است.

گویا دولت سیزدهم برخلاف توصیه‌های کارشناسی راهکار کاهش دستوری قیمت‌ها را برای مهار تورم در نظر گرفته است. راهکاری که البته دهه‌هاست در ایران تجربه می‌شود و بی‌نتیجه بوده است و حال این اقدام  اخیر نیز در حالی است که فقط در رابطه با 3 قلم کالا از محصولات لبنی اعمال شده است.

نکته جالب و قابل تامل این اقدام دولت سیزدهم اینجاست که کاهش 10 درصدی سه قلم کالای لبنی در حالی رخ می‌دهد که در فقط دو ماه گذشته قیمت لبنیات بین ۶۱ تا بیش از ۱۰۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ماست 75.7 درصد در شهریور ماه افزایش قیمت داشته است و هر یک کیلو ماست در شهریورماه به طور متوسط ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروش رفته و حتی تا ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم قیمت خورده است؛ در حالی که در شهریور سال گذشته متوسط قیمت هر کیلوماست ۹۸۵۰ و در مردادسال جاری ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است؛ بنابراین ماست نسبت به مرداد ۱۸.۳ و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۷۵.۷ درصد افزایش قیمت داشته است.

سخن آخر اینکه، مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش ۱۰درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ مصوب ۳ محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است و مسئولان باید این نکته را در نظر داشته باشند که کاهش 10درصدی سه قلم از محصولات لبنی با توجه به افزایش 100درصدی آن قطعا هیچ نقشی در سفره مردم نخواهد داشت.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید