15:34|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1400 - 13:20
کد خبر: 17020
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان؛

امکانات شهری برای ناشنوایان مناسب‌سازی شود

این روزها باید امکانات شهری به گونه ای باشد که برای شهروندان عادی و همه اقشاری که در آن زندگی می‌کنند ایجاد رفاه و آسایش نماید؛متاسفانه در ارومیه بسیاری از معلولان و ناشنوایان در طول تمامی سال‌های‌گذشته، به‌دلیل نامناسب بودن فضای شهری کمتر توانستند از فضای عمومی این شهراستفاده کنند.
امکانات شهری برای ناشنوایان مناسب‌سازی شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، قانون حمایت از حقوق معلولان برای حمایت از همه گروه‌ها است و شامل نابینا، ناشنوا، ضایعات مغزی و نخاعی، جسمی و حرکتی، اوتیسم و سایر بیماری‌های پایدار می‌شود. در این میان شهرداری بخش اعظم کار خود را بایدجهت مناسب‌سازی معابر عمومی انجام دهد تا این قشر از افراد جامعه نیز بتوانند از تمامی امکانات شهری بتوانند استفاده نمایند.

در این میان، نیاز معلولان به استفاده از امکانات شهری متفاوت است و نیازمند برنامه‌ریزی برای استفاده همه گروه‌های توان یاب در استفاده از فضاهای شهری است.

در این میان، ناشنوایان همواره با مشکل تردد در شهر روبه‌رو هستند و متاسفانه اتوبوس های شهری در ارومیه حتی فاقد نمایشگر می باشند و به همین خاطر ناشنوایان برای یافتن مسیرها دچار سردرگمی می شوند.
 
معمولا از ناشنوایی به‌عنوان یک معلولیت سخت و پنهان نام می‌بریم چون در ظاهر مشخص نیست و همین نکته هم عاملی برای محدود کردن بیشتر ناشنوایان شده است. ناشنوایان به‌دلیل اینکه نمی‌توانند ارتباط مورد نیاز خود را با دیگران برقرار کنند برای انجام امور لازم در اداره‌های دولتی یا هرجای دیگر دچار مشکل می‌شوند. مسیریابی در شهر‌ و رفتن از نقطه‌ای به نقطه دیگر هم به همین دلیل برای آنها دشوار است.


 بسیاری از ناشنوایان اظهار دارند که جدای از نبود امکانات شهری متاسفانه همواره در تأمین مایحتاج زندگی خود نیز ناتوان هستند و این روزها شرایط  زندگی برای آنها سخت شده و زندگی برای آنها بسیار دشوار است، با توجه به اینکه هزینه توانبخشی بسیار گران است اما هیچ یک از مسئولان به جامعه ناشنوایان توجهی ندارند.

سخن آخر اینکه، بی‏ تردید تحقق مشکلات مربوط به ناشنوایان مستلزم ایجاد وحدت رویه بین تشکل‏ های فعال در حوزه آسیب ‏های شنوایی، همگرایی گام ‏های فعالان امر در بخش ‏های دولتی و غیردولتی و همسویی نگاه‏ های معطوف به مسائل ناشنوایان است. تنها در چنین فضایی می ‏توان اثبات نمود که ناشنوایی صرفا یک محدودیت نیست و ناشنوایان با بهره ‏گیری از چشمان تیزبین، دستان توانمند و اندیشه پویای خود می‏ توانند حضور موثری در عرصه‏ های مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید