04:06|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1400 - 11:07
کد خبر: 16992
با آغاز سال تحصیلی جدید؛

دانش آموزان درفضای مدرسه شاد دوباره ناشاد خواهند ماند؟

برنامه شاد از 21 فروردین ماه سال 99 برای جبران تعطیلی مدارس و پیگیری آموزش دانش آموزان از طریق فضای مجازی توسط آموزش و پرورش تولید و به دانش آموزان و معلمان ارائه شد . این برنامه اولین تجربه نظام آموزشی کشور برای آموزش مجازی بوده و قاعدتا مانند هر برنامه نوپای دیگری دارای ایرادات مختلفی می باشد .
دانش آموزان درفضای مدرسه شاد دوباره ناشاد خواهند ماند؟

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که تمام مشکلات شاد  ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ باید با برنامه‌ریزی دقیق هرچه سریع تر رفع شود . چرا که شرایط فعلی بهترین فرصت برای شکل ‌گیری جریان آموزش مجازی بوده و اگر این سامانه همه ‌گیر نشود قطعا هیچ زمان دیگری نمی ‌توان به آموزش مجازی فکر کرد .

بسیاری از والدین دانش آموزان با آغاز سال تحصیلی جدید اظهار دارند که حضور دانش آموزان در فضای اینترنت باعث نگرانی است چرا که این فضا با وجود معضلات و مشکلات فراوان امن نیست و با توجه به اینکه برنامه شاد همواره دارای مشکل است و دانش آموزان در شبکه های اجتماعی دیگر هم محبور به فعالیت هستند عامل نگرانی شده است.

همچنین آنها معتقدند که با توجه به کیفیت آموزش و نوع آموزش نمی توانیم روی یادگیری فرزندانمان حساب باز کنیم و با توجه به قطع و وصلی ها فراوان و سختی های ارسال و دریافت فایل دراین برنامه فرزندان ما چیز خاصی از آموزش نمی بیند و ما همواره مجبور هستیم خودمان در منزل به فرزند آموزش دهیم.

در این میان یکی از مشکلاتی که در سال تحصیلی گذشته معلمان همواره با آن مواجه بودند و باعث اذیت آنها می شد، این بود که سرعت برنامه شاد گاهی اوقات بسیار پایین بود و این مشکل باعث می شوند که نتوانند کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کنند.

متاسفانه گاهی اوقات این مشکل باعث جابه‌جا شدن زمان کلاس ها می شود که همین موضوع، برنامه معلمان را کاملا به هم می ریزد و باعث می شود نتوانند به خوبی زندگی عادی خودشان را داشته باشند. حتی گاهی اوقات معلمان به خاطر سرعت پایین شاد نمی توانند به راحتی لایو برگزار کنند و این مشکل باعث می شود که کلاس ها در زمان مقرر برگزار نشوند و تمامی برنامه های مدارس به هم بریزد!

برای حل مشکلات موجود در برنامه شاد قطعا باید سازندگان برنامه شاد فکری اساسی کنند و سرور این برنامه را ارتقا دهند تا بتواند میزبان حجم زیاد دانش آموزان و معلمان باشد و با کندی سرعت مواجه نشود؛ چرا که در دو سال گذشته دانش آموزان به اندازه کافی به خاطر مشکلات این برنامه و آموزش مجازی ضربه خوردند و اگر مشکلات برنامه شاد همچنان مانند روال گذشته ادامه داشته باشد دانش آموزان این مرز و بوخم با افت تحصیلی چشمگیری روبرو می شوند.

سخن آخر اینکه،متاسفانه عدم بازخورد مؤثر از کارایی این برنامه به جای ارائه آمارهای کمی از داده‌های آن آینده خطرناکی را برای نرم افزار شاد که هزینه زیادی برای آن شده دارد چرا که این شبکه می‌تواند مانند ده‌ها پروژه هزینه بردار آموزش و پرورش بعد از کرونا کاملاً از بین برود و یا با نگاه به ایراداتش و رفع آنها تبدیل به بازوی کمکی آموزش و پرورش در گستره تعلیم و تربیت باقی بماند؛ که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و با رفع ایرادات و مشکلات این نرم افزار در کنار آموزش حضوری به صورت آموزش آنلاین فعالیت داشته باشد تا در چنین روزهایی کمکی برای نظام آموزشی کشور باشد.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید