10:37|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1400 - 13:22
کد خبر: 16973
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید؛

نگرانی از چالش های تکراری آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان

لزوم توجه به آموزش‌های مجازی و غیر‌حضوری سالهاست که مورد بحث است ولی سیستم آموزشی ما به‌یک‌باره درگیر شیوع یک ویروس و تعطیلی کلاس‌های حضوری شد و در واقع مجبور شد آموزش در بستر فضای مجازی را به صورت جدی در کمترین زمان در دستورکار خود قرار دهد.
نگرانی از چالش های تکراری آموزش  مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، نگرانی جدی از افت تحصیلی دانش‌آموزان و از سوی دیگر ترک تحصیل‌های گسترده پس از بازگشایی مدارس، دو چالش‌ اصلی نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی پیشِ‌رو خواهد بود. پیش از این، هشدارهای بسیاری درباره تعطیلی مدارس و تبعات مجازی شدن آموزش‌ها در حاشیه شهرها و مناطق محروم داده شده بود، چر که دانش‌آموزان حاشیه شهرها با دور شدن از مدرسه، فرصت مناسبی را برای کار کردن به دست می‌‌آورند و مشخص نیست پس از بازگشایی مدارس چه‌تعداد از آنها حاضرند دوباره به پشت نیمکت‌های مدارس بازگردند.

در این میان، بر اساس اظهار نظر کارشناسان آموزشی متاسفانه بسیاری از  معلمان از سواد الکترونیکی برخوردار نیستند و این بزرگ‌ترین چالش آموزشو پرور درآموزش مجازی می باشد.

امروز مسئولان آموزش و پرورش از به صدا درآمدن زنگ خطر افت یادگیری دانش‌آموزان خبر می‌دهند و در این بین نیز بسیاری از والدین براین باورندکه کرونا و آموزش غیر حضوری بیشتر در دانش‌آموزان ابتدایی اثر گذاشته و با توجه به تغییر کتابها و تخصصی بودن آنها اغلب والدین نمی توانند آنگونه که باید در فراگیری دروس به آنها کمک کنند.

 مهمترین ضعف زیرساختی در آموزش آنلاین، معلمان بی تجربه در آموزش مجازی است زیرا اغلب معلمان تجربه کار در آموزش آنلاین را ندارند و این موضوع باعث می شود تا در بسیاری از موقعیت ها، واکنش درست را نداشته و معلمان و دانش آموزان، از برگزاری این کلاس های آنلاین دلسرد شوند

محروم ماندن دانش آموزان از فضای شاد مدرسه و تلاش برای یادگیری، زندگی دسته جمعی و حضور در اجتماع از دیگر مشکلاتی است که آموزش غیر حضوری برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

اگرچه در کلاس مجازی فرصتی جداگانه برای سوال و جواب در نظر گرفته شده بود، اما قطعا نمی تواند جایگزین رفع اشکال به صورت حضوری باشد و پاسخ ها کوتاه بوده و خود این مسئله باعث سردرگمی دانش آموزان شده و درنهایت آنها را با کوهی از مشکلات ریز و درشت درسی مواجه می کند.

سخن آخر اینکه، واقعیت امر این است که همواره میان برنامه ریزی مسئولان آموزش و پرورش و گفته‌های آنها و اعلام رضایتشان از آنچه در آموزش رخ می‌دهد با آنچه به صورت عینی و جزء به جزء در مدارس جریان دارد، فاصله وجود دارد و در این میان انتظار این است که با توجه به این روزهای غیرقابل پیش بینی مسئولان تصمیم گیر در آموزش و پرورش چشم و گوش بیشتری در مدارس داشته باشند و بر مبنای واقعیت‌های جاری برنامه‌های خود را تدوین کنند تا بیشتر از این دانش آموزان دچار سر درگمی و افت تحصیلی نشوند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مریم
1400/07/22 - 11:45

دانش آموز هیچی که یاد نمیگیره توان خرید اینترنت نداریم فقط خانواده آسیب مالی روحی روانی دیده ایم فقط اینترنت خریدیم درس نخوندن رفتن سر بازی اینترنتی دعوا کردیم باهاشون دچار بیماری اعصاب شدیم