20:32|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1400 - 11:37
کد خبر: 16962
یادداشت:

گرانی های لجام گسیخته امنیت غذایی شهروندان را به خطر انداخت / کارد به استخوان مردم رسید

تغییرات مصرف غذای ایرانیان در چند سال گذشته نشان می‌دهد سرانه مصرف برخی از اقلام خوراکی از جمله محصولات پروتئینی در کشور، کاهش هشدار‌دهنده‌ای (50درصد) داشته است. این موضوع حاکی از کوچک شدن سفره خانوار ایرانی طی چند سال گذشته است. نتایج یک بررسی کارشناسی نشان می‌دهد نه تنها سرانه مصرف اقلام خوراکی ایرانیان به‌شدت افت کرده که هزینه بیشتری بابت مواد غذایی مختلف اعم از آبزیان، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج و همچنین لبنیات از سوی خانوارها پرداخت می‌شود؛ موضوعی که امنیت غذایی جامعه را مورد تهدید قرار داده است.
گرانی های لجام گسیخته امنیت غذایی شهروندان را به خطر انداخت / کارد به استخوان مردم رسید

سرویس اقتصادی باریش نیوز، امروز خریدن اقلام سفره دیگر معنای سابق را برای شهروندان ندارد چرا که به قدری سفره کوچک و محدود است که بسیاری از اقلام رایج گذشته دیگر در سفره مردم هیچ رنگ و بویی ندارد.

گوشت، مرغ، ماهی، برنج، لبنیات و... گران شده و برای خرید حتی چند گرم از آنها یارانه چندین  ماه نیز کافی نیست. خانواده‌های بسیاری زیر خط فقر زندگی می‌کنند و روز به روز بر مشکلات معیشتی آنها افزوده می شود و انگار دیگر هیچ گوش شنوایی برای شنیدن درد آنها نیست.

در کنار همه اینها افزایش 88 درصدی قیمت لبنیات نیز طی 2 سال و کاهش 50 درصدی سرانه مصرف آن در کشور؛ اتفاقی که علاوه بر بروز مشکل در روند رشد کودکان، تبعات بزرگ‌تری هم دارد که دامنگیر نظام سلامت و کل جامعه خواهد بود و به گفته کارشناسان، یک دهه بعد خودش را نشان خواهد داد؛ چراکه لبنیات نقش ویژه ای در سبد کالایی خانواده ها دارد و حذف آن از سبد خانوارها و یا کاهش مصرف آن، می تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد

بر اساس نتایج آخرین مطالعات کشوری درباره حذف مواد غذایی مفید از سبد هزینه خانوارهای متوسط یا کم درآمد، هشدار نگران کننده ای از شیوع گسترده سوءتغذیه در آینده نزدیک می دهد.
 
متاسفانه حقوق کارگری و حتی کارمندی هم کفاف زندگی با این هزینه‌های سنگین را نمی‌دهد؛ اجاره خانه، هزینه خورد و خوراک، هزینه قبض آب، برق، گاز و تلفن و بسیاری از هزینه‌ها با درآمد مردم هیچ گون سازکاری ندارد و اینجاست که باید اعتراف کرد و گفت این میزان درآمد واقعا به دور از انصاف است.

بسیاری از شهروندان اظهار دارند که قیمت کالاهای خوراکی و مصرفی خانوارها، به طور روزانه در حال افزایش است. برخی کالاهای اساسی مانند لبنیات، مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ در بازار موجود می باشد اما نمودار قیمت آنها به شدت صعودی است و در عمل بسیاری از اقشار کم درآمد و حتی متوسط جامعه نمی‌توانند بسیاری از این کالاها را به در قالب یک رژیم غذایی سالم خریداری کنند و این خود بیانگر معضلی جدی در جامعه است.

سخن آخر اینکه، لیست کالاهای اساسی که از سبد مصرفی اقشار آسیب‌پذیر حذف شده‌اند، هر روز طولانی‌تر می‌شود؛  به راستی طبقه متوسط و آسیب‌پذیر با کالاهای باقیمانده‌ای که از عهده خریدش بر می‌آیند، چه غذاهایی می‌توانند برای خود تهیه کنند؟ پاسخ محدود به چند غذا می‌شود که عمدتا با تخم‌مرغ پخته می‌شود البته انگار تخم مرغ هم قصد مدارا با این مردم را ندارد و چند روزی است که این ماده غذایی پر مصرف نیز در حال پر کشیدن از سفره های مردم است! یا انواع سوپ که در آن خبری از گوشت یا مواد غذایی مفید نیست!

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید