05:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 23 شهریور 1400 - 13:40
کد خبر: 16941
یادداشت:

اوضاع نابسامان سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر

کمبود سرویس های بهداشتی مناسب در سطح شهر ارومیه سالهاست که تبدیل به معضل بزرگی برای شهروندان شده است. وضعیت اسفناک برخی از آنها خبر از نیاز مبرم آنها به رسیدگی هم از لحاظ مکانی و هم از لحاظ وضعیت بهداشتی را می دهد.
اوضاع نابسامان سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، با چند دقیقه تردد در سطح شهر، با معضلی جدی به نام عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب برای شهروندان ارومیه ای رو به رو می شویم. آنچه حائز اهمیت است، کمبود سرویس بهداشتی های شهر بر اساس تعداد جمعیت و میزان رفت و آمد مردم در این مکان ها است و در اولویت اول، مسئله بهداشت و پاکیزگی این مکان‌هاست که طبق گزارشات اعلام شده این امر موضوع قابل توجهی برای مسئولان نیست.

ساختمان های قدیمی و نم کشیده و وضعیت ظاهری نابسامان برخی از این سرویس بهداشتی ها در ارومیه باعث شده چهره شهر آسیب ببیند و در واقع هیچ استفاده آنچنانی از آنها نمی شود چون نه ظاهرشان چنگی به دل می زند و نه بهداشت موجود در این سرویس ها در شان یک شهروند است.

سرویس بهداشتی های عمومی محل تردد افراد مختلف از اقصی نقاط شهر است که دست بر قضا ممکن است هر کدام دانسته یا ندانسته ناقل بیماری باشند و باعث آلودگی هر چه بیشتر سرویس ها شوند. توالت های عمومی محل تجمع بیماری های عفونی و پوستی زیادی هستند و اگر به نظافت آنها توجهی نشود می توانند مشکلات فراوانی برای سلامت جامعه و شهروندان با خود به همراه داشته باشند.

کافی نبودن تعداد سرویس های بهداشتی ، بسته بودن درب آنها ، کثیفی بیش از اندازه آنها که هیچ کسی رغبتی به استفاده از آن ندارد، دستگیره‌های کثیف، شیرهای آب خراب و روشویی‌های زوار در رفته و نبود شوینده و لوازم بهداشتی و مهم تر از همه اینها عدم رعایت پروتکل های بهداشتی جزو معضلاتی است که سرویس های بهداشتی را درگیر خود کرده است. 

قطعا تا به حال برای همه ما این اتفاق افتاده است که بیرون از خانه و در مکانی باز نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی پیدا کرده باشیم اما بعد از کلی پیگیری و پرس و جو ، یا با در بسته آنها مواجه شدیم ، یا آنقدر آلوده و کثیف بوده اند که نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

به دلیل قرارگیری سرویس های بهداشتی در پارک ها و دسترسی راحت و بدون رسیدگی به آنها، اکثرا شاهد سوء استفاده معتادان و فروشندگان مواد مخدر از این سرویس ها هستیم که این مکان را ، به مکانی ناامن تبدیل کرده اند که کمتر کسی راضی به استفاده از آنها می شود و از سویی باید با تاسف فراوان به این نکته اشاره کرد که افراد بی خانمان در پارک ها و خیابان ها به هیچ وجه بهداشت را رعایت نمی کنند و به دلیل حضورشان در خیابان ها و در ارتباط بودن با آلودگی ها و بیماری های فراوان امکان انتقال آن را به دیگر شهروندان سرعت می بخشند که بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه مسئولان مربوطه و شهروندان قرار گیرد.

این روز ها با همه گیری ویروس کرونا ، ترس مردم برای استفاده از این سرویس ها بیشتر شده است و نگران هستندکه در صورت استفاده از سرویس بهداشتی های عمومی درصد احتمال ابتلا آنها به کویید 19 بالا رود. 
البته این نکته قابل اشاره است که سرویس های بهداشتی عمومی جزو اصلی ترین مکان های انتقال بیماری کرونا در شهر هستند و اگر کسی مجبور به استفاده از آن شود بهتر است با ماسک و دستکش وارد شود و از ضدعفونی کننده و شوینده برای شستن دست هایش استفاده کند.

و در آخر روی سخن با مسئولان شهری می باشد که انتظار می رود با توجه به اولویت داشتن بهداشت در جامعه امروز، بیشتر به بهداشت شهری توجه کنند و نه تنها از لحاظ بهداشتی بلکه از لحاظ کثرت و کیفیت ساخت این چنین بناهایی وسواس به خرج دهند.

از شهروندان هم انتظار می رود در صورت استفاده از این سرویس ها ، به بهداشت خود و محیط توجه زیادی بکنند و به اموال عمومی آسیب نرسانند چرا که اگر آسیبی به آنها وارد شود تنها کسانی که از همین امکانات کم هم بی بهره می مانند فقط خودمان هستیم و بس.



شهرزاد جمالی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید