17:45|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1400 - 10:43
کد خبر: 16878
یادداشت:

اختلاف طبقاتی در پس بحران معیشت / طبقه متوسط به سمت فقر می رود

سقوط اقتصادی طبقه متوسط به زیر خط فقر موضوعی است که طی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، تشدید شده است.
اختلاف طبقاتی در پس بحران معیشت / طبقه متوسط به سمت فقر می رود


سرویس اجتماعی باریش نیوز، بدون تردید بسیاری از خانواده هایی که تا دو سال گذشته به عنوان طبقه متوسط جامعه شناخته می شدند حالا امروز به طبقه فقیر جامعه تبدیل شده اند که به قول معروف با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. 

سقوط طبقه متوسط به زیر خط فقر، قطعاً پیامدهای اجتماعی نیز به همراه داشته و دارد که این روزها آن را به وفور در جامعه مشاهده می کنیم.

این روز‌ها فقر غذایی علاوه بر قشر ضیف و فرودست جامعه  گریبانِ طبقات متوسط جامعه را نیز گرفته است. وقتی از ابتدای سال جاری همه اقلام خوراکی بیش از ۴۰ درصد گران شده است، طبیعی است که دیگر، بسیاری از ضروریات از گوشت قرمز و سفید گرفته تا برنج و لبنیات و... در حال محو شدن از سفره‌های مردم می شود.

با ادامه چنین رویه‌ای قطعا طبقه متوسط جامعه به سمت طبقه فقیر حرکت و طبقه فقیر در فقر مطلق قرار می‌گیرد، به طوری که این قشر امکان تامین بدیهیات زندگی مانند خوراک و پوشاک را ندارند که این امر ریشه در کاهش درآمد سرانه دارد.

متاسفانه امروزه اقتصاد کشور با گسترش فقر و فروپاشی طبقاتی روبه‌رو است که می‌شود گفت این پدیده یکی دیگر از مصائب تورم‌های بالا و بیکاری حاکم بر جامعه است.

طی ماه‌های گذشته روند تصاعدی افزایش قیمت‌ها به‌شدت در حال سپری شدن است و هر روز مردم با قیمت‌های لجام گسیخته و عجیب و غریبی روبرو می‌شوند، موضوعی که البته می‌تواند در صورت تداوم تبدیل به یک بحران تمام عیار برای اقتصاد و البته معیشت جامعه شود.

زمانی که قشر متوسط به سمت طبقه فقیر حرکت داده می‌شود، باید این واقعیت تلخ را دانست که هر چند قشر متوسط از نظر اقتصادی همخوان با قشر فرودست می‌شود، اما از نظر فرهنگی و اجتماعی هنوز خود را در قامت همان فرد متوسط جامعه تصور می‌کند، اما به‌دلیل آنکه امکانات لازم برای جان بخشیدن به این نگاه درحوزه فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد، این فرد دچار سرخوردگی، افسردگی، اضطراب و از بین رفتن اعتماد به نفس می‌شود. جز این موارد، جامعه باید منتظر پیامد‌های روانی این تغییر طبقه باشد چرا که با افرادی روبه‌رو است که از نظر اقتصادی در قشر فقیر جای می‌گیرند، اما از نظر فکری ریشه در قشر متوسط دارند.

سخن آخر اینکه، این روزها در جامعه شاهد فقیرتر شدن روزافزون افرادی هستیم که روزگاری نه چندان دور زندگی هنوز روی تاریک خود را به آنها نشان نداده بود و می‌توانستند با درآمدی معقول چرخ اقتصاد خانواده خود را بچرخانند. اما اکنون در شرایط نامناسبی قرار گرفته‌اند که حتی باورش برایشان دشوار می‌نماید و این مسئله علیرغم مشکلات اقتصادی آنها را با چالش‌های روانی بسیاری مواجه کرده است. بر اساس اظهار نظر بسیاری از جامعه شناسان در صورت ادامه این روند با فروپاشی طبقه متوسط هرگز جامعه نخواهد توانست جای خالی این گروه را پر کند. چرا که فقرا و اغنیا قادر به اجرای فعالیت‌های طبقه متوسط نیستند و این خلا حتی بزرگتر و وسیع‌تر از فاصله طبقاتی میان افراد فقیر و ثروتمند در جامعه خواهد بود.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید