00:05|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 شهریور 1400 - 10:49
کد خبر: 16823
به بهانه روز کارمند؛

حجم کار بر دوش قراردادی ها و پاداش به کام رسمی ها/حکایتی تلخ از جنس تبعیض میان کارمندان دولت

یکی از روشن ترین و آزاردهنده ترین مصداق تبعیض و بی عدالتی در شرایط امروز کشور ما، وجود انواع متعدد قراردادهای استخدامی برای یک شغل مشخص در سازمان‌ها و ادارات دولتی می‌باشد.
حجم کار بر دوش قراردادی ها و پاداش به کام رسمی ها/حکایتی تلخ از جنس تبعیض میان کارمندان دولت


سرویس اجتماعی باریش نیوز، درحال حاضر برخی ارگان های دولتی همزمان چند نوع قرارداد استخدامی با کارکنان خود دارند که این مساله احساس بی عدالتی شدیدی در محیط های کارمندی در ادارات را بوجود آورده است . به عنوان نمونه کارمندان رسمی علاوه بر حقوق ثابت و بازنشستگی از خدمات درمانی، انواع بن ها و کمک های دائمی و موردی، عیدی های موردی و سالانه، خدمات رفاهی، مسافرتی، اضافه کاری و ... برخوردار هستند در حالی که کارمندان حق الزحمه ای و برنامه ای از اغلب این تسهیلات محرومند.

در این میان سوال بسیاری از این کارمندان که همواره مورد بی مهری قرار می گیرند از مسئولان مربوطه این است که، طبق چه منطق و چه ملاکی و چه عدالتی بخش خاصی از کارکنان رسمی دولت علاوه برحقوق کافی، از امتیازات ویژه بیت المال هم تا آخرعمر بهره می‌برند!؟ اما هم زمان نیروهای غیر رسمی در همان شغل و با همان میزان فعالیت هم حقوق کمتری از کارکنان رسمی دریافت می‌کنند و متاسفانه  از هیچ امتیازی برخوردار نیستند!

در واقع دولتمردان باید این نکته را در نظر داشته باشند که ساماندهی کارکنان دولت و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی، باعث حفظ کرامت انسانی، امنیت شغلی، رضایتمندی و بالا بردن روحیه خدمت و نشاط اجتماعی و بروزرسانی عدالت اجتماعی خواهد بود و قطعا تبدیل وضعیت این این کارکنان در افزایش راندمان کاری ادارات مثمرالثمر خواهد بود.

متاسفانه در کنار حقوق های نجومی از سال های گذشته تا به امروز، شاهد بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا به نیروهای شرکتی، قراردادی، پیمانی ادارات در قیاس با نیروهای رسمی هستیم.

بنا به عقیده بسیاری از جامعه شناسان، تبعیض در پرداخت دستمزدها به شکاف طبقاتی در جامعه به صورت آشکار و پنهان تبدیل شده و پولدارها، پولدارتر شده و فقرا، فقیرتر شده اند و این خود این یعنی دوری از عدالت، یعنی تبعیض آشکار و یعنی فاصله طبقاتی؛ وقتی دو نیرو با یک ساعت کار و در یک مکان مساوی مشغول کار هستند، چه لزومی دارد فاصله حقوق آنها حدود 5 میلیون تومان باشد. متاسفانه حقوق نیروهای شرکتی و قراردادی  در سال های اخیر افزایش چشمگیری نسبت به کارمندان رسمی و پیمانی نداشته است و  این تفاوت‌ها و اختلاف‌ها آنها را بعضا نسبت به هم بدبین کرده و گاهی نیز شرایط کاری را دشوار می‌کند. تا جایی که کارآمدی نیروی انسانی در ادارات دولتی زیرسوال می‌رود.

اما مسأله فقط حقوق کم و نداشتن مزایا نیست. مسأله فقط احساس ناامنی نیست. آنچه شرایط را برای نیروهای غیررسمی سخت‌تر می‌کند، احساس تبعیض است؛ چرا که آنها کار یکسانی انجام می‌دهند، اما حقوقی که دریافت می‌کنند زمین تا آسمان با هم فرق دارد. کارمندان رسمی و کارمندان قراردادی و پیمانی در ادارات دولتی همیشه از نظر کاری که انجام می‌دهند و حقوقی که دریافت می‌کنند با هم اختلاف زیادی داشته و دارند و در این میان اگر صحبت به مزایا و شرایط کاری برسد این تفاوت چند برابر می‌شود

سخن آخر اینکه، با توجه به روی کار آمدن دولت جدید انتظار می رود که وزرای انتخابی نیز با تبدیل وضعیت قراردادهای بسیاری از این کارکنان دولت در حوزه مربوطه خود، در این بحران و شرایط بد اقتصادی مرهمی بر درد چندین ساله این کارمندان باشند.

شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

توحید
1400/06/03 - 14:39

خیلی زیبا

توحید
1400/06/03 - 14:38

خیلی زیبا