09:08|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1400 - 11:33
کد خبر: 16716

هشتمین رئیس جمهور ایران فردا سوگند یاد می‌کند

مراسم تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور ایران عصر فردا (پنجشنبه) با حضور مقامات و میهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
هشتمین رئیس جمهور ایران فردا سوگند یاد می‌کند

 با آغاز بکار دولت جدید کلمه "تحلیف" قبل ورود رییس جمهور به پاستور این روز‌ها زیاد در رسانه‌های داخلی و خارجی بیان می‌شود، اما تحلیف به چه معناست؟
تحلیف در فرهنگ لغت فارسی به معنای سوگند یاد کردن است. تحلیف یا همان فرآیند سوگند یاد کردن رئیس جمهور در برابر سران دو قوه دیگر و در پیشگاه قرآن کریم، مراسمی است که پس از تنفیذ و دریافت حکم ریاست جمهوری با حضور رییس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود.

رییس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.
 

متن سوگندنامه تحلیف به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعداد‌ها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.


پس از ادای سوگند، رئیس جمهور قسم‌نامه را امضا و فعالیت‌های دوره چهار ساله خود را آغاز می‌کند. رئیس مجلس و رئیس جمهور هر دو در این مراسم سخنرانی می‌کنند.
تاکنون ۱۲ دوره مراسم تحلیف روسای جمهور برگزار شده است، این مراسم روز ۱۴ مرداد همزمان با سالگشت صدور تاریخی فرمان مشروطیت در ایران انجام می‌شود.

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزراء و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.
بنابر عرف ادوار مختلف و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم‌سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است این مراسم با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

به گفته سخنگوی هئیت رییسه مجلس، بر اساس آمار اعلام‌شده ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان آمادگی خود را برای حضور در مراسم تحلیف اعلام کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشور‌ها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. همچنین رؤسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.

نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند؛ شخصیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام هم در مراسم تحلیف حضور پیدا خواهند کرد و برخی از این افراد از شب گذشته وارد تهران شدند؛ اما شرایط کرونایی، برگزاری این مراسم را نسبت به گذشته متفاوت کرده و برای حضور و تردد این مقامات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، شرایطی در نظر گرفته شده است. رسانه‌های داخلی و خارجی بیش از ۳۰ کشور رویداد تحلیف هشتمین رییس جمهوری ایران را پوشش خبری می‌دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید