16:32|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1400 - 11:28
کد خبر: 16702
یادداشت:

بی‌انصافی موجران تا آوارگی مستاجران/حکایت حال ناخوش این روزهای مستاجران ارومیه‌ای

این روزها افزایش تورم و اجاره‌بهای مسکن در ارومیه ‌شرایط سختی را بر مستأجران تحمیل کرده و این حال ناخوش مسکن خانواده‌ها را مجبور به کوچ اجباری به حاشیه شهر کرده است.
بی‌انصافی موجران تا آوارگی مستاجران/حکایت حال ناخوش این روزهای مستاجران ارومیه‌ای

سرویس اقتصادی باریش نیوز، تا چند سال گذشته گذشته، به صورت قانونی هیچ موجری نمی‌توانست بیشتر از ۱۰ درصد اجاره بهای خانه‌اش را اضافه کند. هر چند که این مصوبه آن زمان هم  از ضمانت اجرایی چندانی برخوردار نبود، اما وجود همین قانون باعث می‌شد به شکل عرفی بسیاری از بنگاه‌های املاکی همان افزایش ۱۰ درصدی را به موجران جهت عقد قرارداد‌های جدید توصیه نمایند. اما متاسفانه از سال گذشته همزمان با اوج گرانی خانه و تورم افسارگسیخته سایر کالاها، دیگر نرخ‌های مصوب بی‌معنا شده‌اند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که اولین ضربه را ستاد ملی کرونا به مستاجران وارد کرد، چرا که مجوز افزایش اجاره بهای بیش از ۱۰ درصدی را صادر کرد. ستاد ملی کرونا گرچه با هدف حمایت از مستاجران دست به اعلام سقف رشد اجاره‌بها زد، اما رسما باعث شد حتی مالکانی که سال‌های گذشته براساس همان نرخ ۱۰ درصدی یا کمتر از آن قرارداد‌های جدید با مستاجران می‌بستند، انصاف را  کنار بگذارند و همان نرخی را تعیین کنند که دولت توصیه می‌کند و حتی نرخی بالاتر از نرخ مصوب را بر مستاجران تحمیل نمایند.

مستاجران با افزایش بی حساب و کتاب رهن و اجاره بهای مسکن کمرشکن هر سال آواره کوچه پس کوچه های این شهر می شوند ؛ برای یافتن چند مترخانه با اجاره بهای نجومی که حتی از عهده پرداخت آن بر نمی آیند. آن هم اجاره خانەای که به کام مالکان شیرین است و به کام مستاجران تلخ ... ، چرا که بدون استثنا همه باید مبلغ بسیار بالاتر و غیر قابل تصور  را نسبت به سال قبل به اجاره ماهیانه محل سکونتشان اضافه کنند و در این میان نیز هیچ یک از مسئولان و دولت‌مردان به ‌فکر آواره شدن برخی از این مستاجران در حاشیه شهر و پارک ها نیستند!

این روزها مشکلات اقتصادی و معیشتی بر تمام اقشار جامعه فشار وارد کرده است اما در این میان بیشترین ضرر و زیان را افراد بی پناهی همچون مستاجران متحمل می شوند به گونه ای که هر سال به دنبال بی انصافی صاحبان املاک شاهد افزایش نجومی و سلیقه ای اجاره بها از سوی مالکان هستیم.

اکثر مستاجران از قشر متوسط و کم در آمد جامعه هستند که اغلب آنها بخاطر بحران کرونا و تورم حاکم بر جامعه درآمد چندانی ندارند و بازار کسب و کار آنها راکد شده است و دراین شرایط فشار و سنگینی اجاره بیشتر می شود در این میان برخی از صاحب خانه ها انصاف را در نظر گرفته و افزایش نرخ رهن و اجاره درسال جدید خودداری کرده و یا بصورت خیلی جزئی اقدام به افزایش اجاره بها می نمایند که قطعا این اقدام آنها شایسته بهترین تقدیر ها می باشد اما برخی فشار پا را بر گردن مستاجرین بیشتر کرده و در پی جبران درآمد خود از این طریق هستند و گاها اقدام به بیرون انداختن مستاجران خود در کوچه و خیابان می کنند و متاسفانه برخی از این مستاجران مجبورند تا پیدا کردن سقفی برای خود با اسباب و اثاثیه آواره کوچه و خیابان و یا پارک های شهر شوند!

سخن آخر اینکه، افزایش قیمت اجاره بها و مسکن خواب را از چشمان شهروندان گرفته و افزایش نرخ حداقل 100 درصدی باعث به وجود آمدن حاشیه نشینی و کانکس نشینی و مشکلات زیادی در حوزه های اجتماعی می شود، امید است که با روی کار آمدن دولت جدید اقدامی فوری و اساسی در این حوزه صورت بگیرد و مستاجران از این آوارگی و خانه به دوشی رهایی پیدا کنند.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

قلی اوغلی
1400/05/11 - 23:52

واقعا خیلی گرون شده ما کسی نیس جواب گو باشه مگه ماهی چهار تومان هم میشه اجاره داد