18:42|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 27 تیر 1400 - 12:55
کد خبر: 16638
یادداشت:

تکدی‌گری معضلی گریبانگیر در کلانشهر ارومیه

تکدی‌گری به عنوان یکی از معضلات اجتماعی در کلانشهر ارومیه می‌باشد که شهر را بد منظر و سیمای فرهنگی آن را تخریب می‌کند که نیازمند رسیدگی مسئولین ذیربط می‌باشد.
تکدی‌گری معضلی گریبانگیر در کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متکدیان کسانی هستند که در گوشه و کنار کلانشهر ارومیه به راحتی دیده می‌شود و از این و آن تقاضای کمک و مساعدت می‌نمایند تا به وسیله پول، غذا یا لباس و دیگر مایحتاج روزمره خود را تامین کنند.

اخیرا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بر تعداد متکدیان در خیابان‌های سطح شهری افزوده شده که این امر سبب زشت شدن سیمای شهر شده است.

متاسفانه متکدیان برای رسیدن به اهداف خود از ترفندهای خاصی بهره می‌گیرند، با گرفتن بچه‌های کوچک در آغوش، مظلوم‌نمایی یا بیمار جلوه دادن خود، به روش‌های گوناگون سعی در گرفتن کمکی از سوی رهگذران دارند.

تکدی‌‌گری یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌آید که می‌تواند زمینه ارتکاب جرایم دیگر را نیز فراهم ‌آورد و مانعی برای پیشرفت جوامع باشد.

قانونگذار در ماده 712 قانون مجازات اسلامى درباره تکدی‌گری به وضوح اعلام می‌کند: « هر شخصى که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالى مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالى که از طریق تکدی‌گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد».

خیابان‌ها از مکان‌هایی ثابت برای متکدیان می‌باشد که با به وجود آوردن حس ترحم عابران و اصرارهای بی وقفه‌ آن‌ها عابران را مجبور به پرداخت هزینه اجباری می‌کنند.

با گذر از خیابان‌های سطح شهری خواهیم دید که اکثریت متکدیان زن هستند و بچه‌هایی را به همراه دارند که این بچه‌ها یا همیشه خواب هستند و یا در حالت مریضی بوده و مسئله تاسف برانگیز این است که معلوم نیست این بچه‌ها متعلق به چه کسی هستند.

گدایی برای اطفال و نوجوانان معمولا مقدمه‌ای برای سرقت، جیب بری، حمل یا فروش مواد مخدر، سیگارکشیدن و... می‌باشد که می‌توان گفت استفاده از کودکان و نوجوانان در تکدی‌گری به‌طور‌ غیرمستقیم کودک آزاری محسوب می‌شود.

در پایان بایستی گفت جامعه برای حل این معضل نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است و تنها با اقدامات مقطعی و وعده‌های توخالی نمی‌‎توان انتظار نتیجه این مطلوب در این زمینه داشت.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید