22:11|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 26 تیر 1400 - 10:52
کد خبر: 16629
یادداشت:

کمک دولت به دامداران این بار هم از جیب مردم!

در دو سال گذشته کمتر روزی بود که با خبر افزایش قیمت و یا کمبود یک کالای اساسی آغاز نشود؛ تقریبا هر روز خبر کمبود و افزایش قیمت یک کالا در صدر اخبار قرار می‌گرفت. از سویی دیگر نیز هر چند وقت یکبار، یک صنف با بیان مشکلات و موانع تولید، از بحران‌هایی که بر سر راه آینده تولیدش قرار داشت، خبر می‌داد که در این میان دامداران از این مشکلات و موانع تولید دور نمانده و هر روز با مشکلاتی جدید دست و پنجه نرم می کنند.
کمک دولت به دامداران این بار هم از جیب مردم!


سرویس اقتصادی باریش نیوز، افزایش قیمت شیرخام قطعا موجب افزایش قیمت لبنیات هم می شود و در شرایطی که مردم قدرت خرید ندارند، بالا بردن قیمت در این بحران اقتصادی اصلا شایسته و عادلانه نیست و این امر باعث کاهش سرانه لبنیات در کشور میشود.

دولت برای تداوم تولید و جلوگیری از ضرر و زیان های دامداران باید به جای افزایش لحظه ای قیمت شیر  و مایه گذاشتن از جیب مردم  با در اختیار قرار دادن نهاده کافی به قیمت مناسب در اختیار دامداران هم از افزایش بی رویه محصولات لبنی جلوگیری میکرد و هم از این طریق از ضرر و زیانهایی که در چند مدت اخیر بر دامداران وارد شده جلوگیری میکرد؛ چرا که با این افزایش قیمت ها نه تنها مشکل دامداران به صورت ریشه ای حل نخواهد شد بلکه میزان مصرف سرانه لبنیات به شدت در میان مردم کاهش می یابد و این خود آغاز بحرانی جدید در جامعه خواهد بود.
 
در واقع باید گفت دولت با افزایش قیمت شیرخام در حقیقت بهانه افزایش قیمت لبنیات را بیشتر از هر زمان دیگر  صادر کرده است.

متاسفانه وضعیت نهاده‌های دامی روز به روز بدتر می‌شود؛ گرانی علوفه و کاهش نقدینگی دامداران منجر شده که دامداران توان نگهداری دام را نداشته باشند، حتی در این شرایط خریداری برای دام نیز وجود ندارد زیرا تأمین علوفه در شرایط کنونی امری مشکل و پر هزینه است، بنابراین دامداران مجبور شده‌اند علی رغم میل باطنی خود، دام مولد را نیز به بازار عرضه کنند.

بسیاری از دامداران نیز معتقدند که اگر نهاده دولتی به اندازه مورد نیاز به دست دامدار می رسید افزایش قیمت شیر خام نیز صورت نمی گرفت؛  چرا که این افزایش قیمت،  لبنیات را از سبد مصرفی خانوار حذف می‌کند و قطعا هیچ دامداری راضی به افزایش قیمت شیر خام نیست بلکه باید دولت این مسئله را از ریشه و به صورت اساسی حل میکرد تا در این میان  نه سیخ می سوخت نه کباب!  

سخن آخر اینکه، با افزایش قیمت شیر خام، صنایع لبنی محصولات خود را مخصوصاً محصولاتی که مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست، بارها در طول سال افزایش می‌دهند که این نرخ‌ها باعث کاهش مصرف لبنیات بویژه در خانوارهای متوسط و ضعیف شده است پس لازم و ضروری است که حداقل دولت آینده با توجه به اهمیت این موضوع و نقش اساسی محصولات لبنی در سبد غذایی مردم از طریق تامین نهاده دامی دولتی و تخصیص یارانه به این بخش از افزایش بی رویه قیمت محصولات لبنی جلوگیری کند؛ چرا که حذف این محصولات حیاتی از سفره مردم عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه در پی خواهد داشت.   
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید