14:14|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 21 تیر 1400 - 12:44
کد خبر: 16604
یادداشت:

حقوق کارگران کفاف اجاره مسکن آنها را نمی دهد

کارگران؛ قشری که چرخ‌های اقتصاد کشور را به گردش درمی‌آورند، این روزها با نان خالی سفره خود را پر می‌کنند و اکنون به لحاظ دستمزد و نیز وضعیت شغلی، در تنگنا و شرایط سختی قرار گرفته‌اند.
حقوق کارگران کفاف اجاره مسکن آنها را نمی دهد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروز هزینه‌های مسکن و اجاره بها در ارومیه به حدی رسیده که دریافتی کارگران دیگر پاسخگوی اجاره بهای مسکن آنها نیست و اکثر کارگران یا به حاشیه شهر رفته یا ناچار به سکونت در روستاها شده‌اند.

اقشار آسیب پذیر جامعه به خصوص کارگران و افرادی که با حقوق ثابت باید همه درآمدشان را پس انداز کنند تا بلکه بعد از ۵۰ سال صاحب خانه شوند که عملاً این امر امکان پذیر نخواهد بود. از طرف دیگر دولت نیز علیرغم وعده اجرای طرح مسکن اجتماعی تاکنون حمایت‌های لازم و جدی را از مستأجران و ساخت مسکن ارزان قیمت نکرده است.

همه اینها در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، دولت در سال های اخیر بر خلاف وعده هایی که داده بود نتوانست کاری برای مسکن و خانه دار شدن مردم کند.

کارگران در شرایطی که هزینه‌های زندگی‌شان با شتاب قابل‌توجهی رشد داشته، اما ‏دستمزدشان به شدت از هزینه‌ها عقب افتاده است و اگر مقایسه ای جزئی میان هزینه و دستمزد این قشر داشته باشیم به وضوح می بینیم که سبد دخل‌شان در ‏برابر خرجی که دارند هرروز کوچک‌تر و کوچک‌تر از پیش شده است

رشد بی حساب و کتاب اجاره منازل مسکونی همزمان با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال جاری تعداد زیادی از مردم را دچار سرگردانی کرده است موضوعی که در شرایط اقتصادی امروز، فشاری مضاعف را به اجاره نشین ها وارد می کند.

در این میان، تلخ ‌تراز همه این است که،  یک مستأجر کارگر روز مزد که در اغلب روزهای سال بیکار است و هیچ درآمدی برای پرداخت چنین اجاره‌های سر سام آور و بسیار بالا ندارد و در آمد آنان تنها از راه کارگری تامین می شود چگونه می توانند  از عهده پرداخت این اجاره های بالا برآید؟


 تورم فلج کننده چند سال اخیر و عقب ماندگی های مزدی سال های گذشته در سایه بی کفایتی و بی مدیریتی برخی مسئولین امر از عوامل اساسی معیشت سخت کارگران می باشد که باعث گردید قریب به اتفاق این قشر از حداقل ترین نیازهای یک زندگی معمولی شامل اجاره یک مسکن آبرومند و... محروم بمانند!

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید