08:39|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 تیر 1400 - 10:31
کد خبر: 16603
به مناسبت روز ازدواج؛

بیکاری، تورم و مسکن سه مانع اصلی بر سر راه ازدواج جوانان

بیکاری، تورم و مسکن سه عامل اساسی هستند که این روزها جوانان را برای تشکیل خانواده و ازدواج مردد کرده است.
بیکاری، تورم و مسکن سه مانع اصلی بر سر راه ازدواج جوانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد گاهی جوانان را برای امر خیر ازدواج بر سر یک ۲ راهی قرار می‌دهد که یا باید ازدواج خود را به تعویق اندازند، یا بعد از تلاش‌های طولانی برای رفع مشکلات مالی پیش پای خود، ازدواج در سن جوانی را به دوران میانی سالی ترجیح دهند.

چند سالی است که مسئولان نسبت به افزایش سن ازدواج و تبعات ناشی از آن هشدار می‌دهند اما با وجود جلسات و سمینارهای مختلفی که در این زمینه برگزار شده هنوز راه حل مناسبی برای رفع این مشکل ارائه نشده است.

متاسفانه در حال حاضر عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند، تا جوانان رغبتی برای ازدواج نداشته باشند و اگر هم مایل به ازدواج هستند، به ‌دلیل وجود مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

بسیاری از جوانان نیز مشکلات اقتصادی را عمده‌ترین و اصلی‌ترین مانع برای ازدواج می‌دانند، مشکلی که ترجیح می‌دهند به جای حل آن، به تنهایی و مجرد بودن فکر کنند، موضوعی که نه تنها آسیب های فردی زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد، بلکه برای کشور نیز آسیب‌های زیادی دارد .

یکی از عمده ترین دلایل تأخیر ازدواج از نظر جوانان، عوامل اقتصادی است. در یک گفتگوی ساده و خودمانی با جوانان، خصوصاً پسران، می‌توان به آسانی فهمید که علت نداشتن تمایل به ازدواج در اکثر آن‌ها برخوردار نبودن از شغل، مسکن و تهیه لوازم و ضروریات زندگی و جشن ازدواج است. در این میان خانواده‌های دختران هم مشکل تهیه جهیزیه را سد بزرگی برای ازدواج دخترانشان می‌دانند، خصوصاً خانواده‌هایی که چند دختر با فاصله‌های سنی کم، دارند.

نگاهی به هزینه‌های مراسم عروسی و اجازه منزل در منطقه متوسط شهرها نشان می‌دهد که جوانان برای شروع زندگی نیازمند پرداخت هزینه های بسیار بالایی هستند که به‌هیچ‌عنوان در توان آن‌ها نیست.

در این میان تنها حمایت دولت از ازدواج جوانان هم  پرداخت همان وام  ازدواجی است که فارغ از سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت آن با قیمت‌های موجود اجاره‌بها و لوازم منزل و... تقریباً هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

نکته آخر اینکه،  بسیاری از کارشناسان عمده دلایل افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه را مشکلات مالی و بحران اقتصادی حاکم بر جامعه می دانند، حال اگر مسوولان کشور گام‌هایی در راستای ایجاد شغل، فراهم کردن طرح‌هایی تشویقی برای ازدواج جوانان، مسکن ارزان قیمت و اعطای وام‌های ازدواجی که با واقعیت‌های جامعه هم‌خوانی داشته باشد و آشنایی جوانان با مهارت‌های زندگی در مدارس، بردارند می‌توان تا حدی مسیر را برای ازدواج به موقع جوانان هموار کنند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید