11:21|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 تیر 1400 - 12:04
کد خبر: 16590
یادداشت:

عطش مدرک گرایی و عدم توجه به تخصص گرایی/ معضلی جدی که جامعه را فرا گرفته است

این روزها دیگر مدارک دانشگاهی اعتبار علمی گذشته را ندارند و در بسیاری موارد آن را به زور پول و رابطه به دست آورده اند و در این بین نیز عده ای فرصت را غنیمت شمرده و دانشگاه را از یک مرکز علمی به مرکز تجاری تبدیل کرده اند.
عطش مدرک گرایی و عدم توجه به تخصص گرایی/ معضلی جدی که جامعه را فرا گرفته است


سرویس اجتماعی باریش نیوز، در چند دهه گذشته نگرشی که نسبت به دانشگاه ها وجود داشت امروز تغییر کرده است؛ چراکه در گذشته دانشگاه محلی برای کسب علم و دانش و مهارت ها بود اما متاسفانه  امروز مدرک گرایی گسترش پیدا کرده چراکه مدرک در جامعه ما از دانش و مهارت بسیار بیشتر اهمیت پیدا کرده است .

سوالی که همورا در اذهان مردم شکل می گیرد این است که چرا بخش اعظمی از کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند دست خالی برمی‌گردند؟ چرا درهای بازار کار به روی نیروهای تحصیل‌کرده بسته است؟ آیا ناشی از گسترش پدیده مدرک‌گرایی در کشور است؟چه عاملی باعث شده تا فارغ التحصیلان نتوانند نقش‌آفرینی مثبت و سازنده‌ای در بازار کار داشته باشند و هر چه تلاش می‌کنند به در بسته می‌خورند و بجای ایجاد انگیزه، دچار سرخوردگی می شوند.

این معضل زمانی بیشتر خودنمایی می کند که به میزان توسعه دانشگاه‌ها اشتغال تعریف نشده و در این میان قطعا سیل فارغ التحصیلان بیکار است  در جامعه تبدیل به نارضایتی عمومی می‌شود.

در کنار معضل مدرک گرایی و همچنین فقدان ارائه آموزش‌های مهارتی در مراکز دانشگاهی، مساله دیگری که به رقم خوردن شرایط کنونی دامن زده، عدم توجه دانشگاه‌ها به استقرار رشته‌هایی است که در هر منطقه بازار کار برای آنها وجود دارد و امروز می‌بینیم دانشجویی که بعضاً بدون تحقیق اصولی و فقط با انگیزه کسب مدرک از دانشگاه فارغ التحصیل شده، برای مشغول شدن در کار مرتبط با رشته خود باید به منطقه یا استان دیگری برود و اگر امکان این امر برای وی فراهم نباشد، باید در لیست بیکاران بماند. در واقع کسی که دیروز تب مدرک گرفتن داشت، امروز در تب بیکاری و آینده شغلی مبهم به سر ببرد.

اتفاقی که طی چند سال اخیر در مورد رشد قارچ گونه و بدون کارشناسی شده دانشگاه های پولی در کشورمان اتفاق افتاده است، باعث تخلیه دانشگاه ها از دانشجویان و شکل گیری پدیده صندلی های خالی در فضای دانشگاه ها شده است و متاسفانه رقابت ناسالمی که بین برخی از دانشگاه ها برای کسب درآمد و هچنین برای جذب دانشجو صورت گرفت باعث ضربه زدن به نظام آموزشی کشورمان شده است. که این عمل خود  پیامدهایی را همچون پایین آمدن سطح علمی دانشگاه به دلیل افزایش آن و تربیت دانشجویانی بدون تخصص، خالی شدن صندلی بسیاری از دانشگاه ها و بی اعتباری بسیاری از مدارک دانشگاهی و... به همراه داشته است.

بسیاری از کارشناسان نیز تنها راهکار برای متوقف کردن این پدیده را تصمیم گیری کلان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانند که با اتخاذ تدابیری اساسی از این معضل جدی در کشور جلوگیری شود و دانشگاه های کشور همانند گذشته به دوران شکوفایی و گسترش تخصص گرایی بقه جای مدرک گرایی سوق داده شوند تا شاید از این طریق دیگر شاهد حجم گسترده ای از فارغ التحصیلان بیکار در کشور نباشیم. 

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید