11:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 تیر 1400 - 13:01
کد خبر: 16565
یادداشت:

رشد حاشیه نشینی زیر سایه افزایش لجام گسیخته اجاره مسکن

طی دو سال گذشته و همراه با رشد شگفت آور تورم و افزایش هزینه‌ها، مسکن به عنوان اصلی‌ترین نیاز افراد، رشد قیمتی بیشتر از سایر کالاها را تجربه کرده است؛ رشدی که همپای قیمت ارز، بالا رفت و دیگر پائین نیامد؛ این افزایش نه تنها در بخش خرید که بیشتر در موضوع اجاره بها، تاثیرگذار بوده و دلیل آن تعیین میزان رهن و اجاره بهای واحدهای مسکونی براساس قیمت روز ملک بیان شده است.
رشد حاشیه نشینی زیر سایه افزایش لجام گسیخته اجاره مسکن


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها تهیه مسكن با قیمت مناسب و واقعی به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از شهروندان ارومیه ای تبدیل شده به طوری كه اجاره نشینان در پی تحقق این آرزو هر سال از شهرها فاصله گرفته و به حاشیه نشینی روی می آوردند.

افزایش قیمت مسكن یكی از مهمترین علت های افزایش تعداد شهروندان زیر خط فقر در كلان شهرها است كه در این مورد طبقات ضعیف تر بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند و درصد بیشتری به زیر خط فقر كشیده می شود.

متاسفانه، در پی افزایش اجاره بها مستاجران به خانه دوشانی تبدیل شده اند كه هرسال با اتمام قرارداد و افزایش اجاره چاره ای جز كوچ كردن به خانه های كوچكتر و حاشیه ای را ندارند.

در این میان بسیاری از کارشناسان نیز معتقدد که اگر مسئولان  قیمت مسکن را کنترل نکنند و حاشیه نشینی روز به روز افزایش پیدا کند انواع هزینه‌ها بر دوش دولت تحمیل می‌شود و بار مالی آن قطعا سنگین‌تر خواهد شد.

مسئولان باید این قضیه را در نظر داشته باشند که اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند و میزان افزایش قیمت مسکن تحت کنترل قرار نگیرد، حاشیه نشینی افزایش پیدا می‌کند و حتی کسانی هم که در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند روز به روز به عقب رانده می‌شوند.

سخن آخر اینکه، شایسته نیست که در این بحران اقصادی مردن دغدغه مسکن داشته باشنو و بربای پیدا کردن سقفی برای بالا سر خود به دری بکوبنو و دست آخر پس از ناامیدی و سرخوردگی به حاشیه شهر پناه ببزند که این خود میتواند آغاز بحرانی جدی تر شود که قطعا خود میتواند تبعاتی غیر قابل جبران به همراه داشته باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید