08:50|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 10 تیر 1400 - 10:16
کد خبر: 16556
یادداشت:

نداشتن امنیت شغلی دردی فراتر از بیکاری

این روزها نداشتن امنیت شغلی به یکی از اصلی ترین دغدغه افراد تبدیل شده است، به‌گونه ای که براساس مشاهدات میدانی ترس نبود امنیت شغلی به‌مراتب بالاتر از بیکاری می‌باشد که این خود حکایت از آشفتگی در بازار کار دارد.
نداشتن امنیت شغلی دردی فراتر از بیکاری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش قراردادهای سفید امضا، فصلی بودن برخی مشاغل، حقوق‌های معوق، اخراج‌های ناگهانی و وضعیت نامشخص نیروهای قراردادی موجب شده به نوعی نگرانی ناشی از ناامنی شغلی، این افراد را در شرایط نامطلوب روحی  قرار دهد.

 امروزه متاسفانه به‌دلیل نامناسب بودن شرایط اقتصادی کشور کارفرمایان مجبور به تعدیل نیرو هستند که این خود تاثیرات منفی فراوانی برای افراد شاغل بر جای می‌گذارد به‌گونه‌ای که برخی از افراد هیچ چشم‌اندازی نسبت به آینده شغلی خود ندارند.

بدیهی است امنیت شغلی برای هر فرد شاغلی بسیار حائزاهمیت می‌باشد، چراکه یک فرد ساعات طولانی را در طی روز برای انجام شغل خود صرف می‌کند از این‌رو داشتن امنیت شغلی یک اصل انکارناپذیر است که متاسفانه به‌ دلیل ایجاد تغییرات در سیستم کاری شاهد کمرنگ شدن این اصل هستیم، همه اینها در حالی است که ادامه داشتن این روند خود می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد.

متاسفانه در طی چند سال گذشته با از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار و افزایش بی شمار تعداد متقاضیان شغل، امنیت شغلی شدیدا افت کرده و دیگر کارگری به صورت دائمی در جایی استخدام نمی شود. در واقع استخدام به خاطره پیوسته و اکثر اشتغال ها بصورت قرارداد موقت و شاید هم بدون هیچ قراردادی می باشد.
 

در این شرایط جوانان مجبور می شوند با شرایط کارفرمایان اشتغال داشته و حتی بدون قرارداد نیز فعالیت کنند ولی در بازار کار بمانند. چنین شرایطی که امروز برای بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور و به دنبال آن استا آذربایجان غربی وجود دارد به این معنا است که شاغلان نمی توانند حتی برای آینده نزدیک خود برنامه ریزی داشته باشند، جوانان نسبت به آینده شغلی خود نگرانند و مدام به این موضوع فکر می کنند که شاید هر لحظه شغل خود را از دست بدهند.

در این میان بسیاری از این افراد اظهار دارند که همیشه این ترس را در دل دارند که مبادا امروز کارشان را از دست دهند و بعد از این همه سال کار و در این شرایط اقتصادی از چه راهی خرج معیشت خود را بدست آورند.


سخن آخر اینکه، بدون شک کارگر یا کارمندی که در طول دوره خدمت خود دغدغه شغلی و ناامنی ناشی از آن را دارد، نمی‌تواند نیروی مؤثر و کارآمدی برای مجموعه خود به حساب آید و در واقع اینکه افراد از فردای شغلی خود اطمینان نداشته باشند و دائما فکر اخراج و از دست رفتن شغل به عنوان یک دغدغه و معضل فکری با آنها همراه باشد مانند کابوسی بازار کار را آزار می‌دهد.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/04/10 - 14:16

۶۰ سال به بالاهارو برکنار کنن بیکاری کمتر میشه