00:49|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 09 تیر 1400 - 13:33
کد خبر: 16552
یادداشت:

ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه؛ عاملی برای توسعه صنعت گردشگری در استان

شرایط کنونی و بحران خشکی دریاچه ارومیه باعث کاهش آمار گردشگران به استان آذربایجان غربی شده است که استفاده از ظرفیت های موجود در تالاب های آن میتواند عکس این موضوع را ثابت کند که نیازمند توجه مسئولانه است.
ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه؛ عاملی برای توسعه صنعت گردشگری در استان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور، بزرگ‌ترین دریاچه شور دنیا پیش از شروع بحران خشکی میزبان هزاران گردشگر بود که از بدو شروع این بحران آمار گردشگران کاهش بسزایی داشته که نیازمند اعمال تدابیری از سوی مسئولین مربوطه میباشد.

ظرفیت های موجود دریاچه ارومیه  مانند وجود انواع نمک‌ها و لجن سیاه با خواص داروئی فوق العاده سبب علاقه‌مندی گردشگران داخلی و خارجی برای سفر به این منطقه  شده است همچنین تالاب های آن ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی بسیا ارزشمندی هستند که با شرایط فعلی دریاچه ارومیه و بی توجهی مسئولان مربوطه  رو به نابودی هستند.

مسئله احیای دریاچه ارومیه چندین سال است که مورد توجه مسئولین ذی صلاح قرار گرفته و وعده هایی در این زمینه مطرح شده است که متاسفانه چندین سال است که عملی نشده است.

نکته تأسف بار این است که مسئولان استان با غفلت از این ظرفیت ها تاکنون هیچ تدبیری برای زمینه‌سازی ایجاد زیرساخت گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه منطقه نیندیشیده‌اند.

نبود سایه بان، سرویس‌های بهداشتی، تانکر آب شیرین و جاده دسترسی نامناسب بخشی از گلایه‌های گردشگران از کمبودهای زیرساختی رفاهی و گردشگری دریاچه ارومیه است همچنین عدم حضور راهنمایان گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه، بی‌توجهی به نظافت سواحل و انباشت زیاد زباله از دیگر مطالبات گردشگران در سواحل دریاچه ارومیه است که همچنان زیر بار بی توجهی مسئولان به سر میبرد.

گردشگری یکی از صنایع مهم است که می‌توان درآمد زیادی از این صنعت کسب کرد اما آذربایجان غربی از این صنعت آن‌طور که باید بهره نبرده و هنوز جای کار زیادی دارد.

سواحل حاشیه جاده شهید کلانتری، سواحل منطقه چی چست، سواحل منطقه گور چین قلعه و قال قاچی ازجمله سواحلی هستند که باهدف توسعه گردشگری دریاچه ارومیه به‌ویژه در تابستان میتواند مورد بازدید کارشناسان استان آذربایجان غربی قرار گیرد.

از طرفی هم میتوان گفت ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه و توسعه صنعت گردشگری میتوان در افزایش اشتغال های خرد و پایدار بسیار موثر باشد.
دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی و فرصتی بی‌نظیر برای جذب گردشگر است. همان‌طور که از آمارها پیداست، بیشتر گردشگران از حضور در آذربایجان‌غربی مقصدشان این دریاچه است، اما باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از گردشگران و جذب آنها فراهم شود.

در پایان انتظار میرود متولیان این امر در جهت ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه و تالاب های آن تدابیری دقیق اتخاذ و عملی کنند تا زمینه ای برای توسعه صنعت گردشگری در استان فراهم شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید