03:05|چهارشنبه, فروردین 29 ,1403
تاریخ انتشار: 02 تیر 1400 - 11:52
کد خبر: 16507

فلامینگوهای دریاچه ارومیه را دریابید

امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها و عدم اختصاص حق آبه دریاچه ارومیه فلامینگوها و پرنده های مهاجر در نمک‌های موجود در دریاچه ارومیه گرفتار شدند.
فلامینگوهای دریاچه ارومیه را دریابید

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان غربی در مسیر کریدور مهاجرت پرندگان در دنیا قرار دارد و هر سال همزمان با فصل مهاجرت ، هزاران پرنده آبزی و کنار آبزی به دلیل دارا بودن بیش ۷۰ تالاب فصلی و دائمی به این استان مهاجرت می‌کنند.

 یکی از این گونه‌های پرنده ها فلامینگوها هستند که همه ساله به دریاچه ارومیه مهاجرت می‌کنند . فلامینگوها یا مرغ آتشی پرنده‌ای است با پا‌های دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، با بدنی بسیار کشیده و پر و بال‌هایی به رنگ سفید و صورتی.
 این پرنده به آرامی در آب کم عمق قدم بر می‌دارد و در حالیکه سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند، قد فلامینگو از ۹۰سانتیمتر تا یک و نیم متر است.

دریاچه ارومیه همه ساله میزبان پرندگان مهاجر است و این پرندگان به صورت دست جمعی و در دسته‌های چند صدتایی زندگی می‌کنند.

امسال با کاهش بارندگی‌ها و عدم اختصاص حق آبه دریاچه ارومیه پرندگان در نمک‌های موجود در دریاچه ارومیه گرفتار شدند.

به گفته جباری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست آذربایجان‌غربی ،کاهش سطح آب، و عدم اختصاص حق آبه دریاچه ارومیه و افزایش غلظت نمک فلامینگوها در نمک‌ها گرفتار شدند.

به گفته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی استان، با وجود کم آبی و کمبود بارش‌ها آب انبارهای جزایر در وضعیت مساعدی قرار دارند و حال حیات وحش پهنه آبی دریاچه ارومیه خوب است.

 رئیس اداره نظارت بر حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه نیز با بیان اینکه امسال دریاچه ارومیه میزبان بیش از ۷۰ هزار قطعه پرنده است گفت: دریاچه ارومیه با ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک خود ۲۰۰ گونه انواع پرنده از جمله فلامینگو را در خود جای داده است و امسال نیز برای سومین سال متوالی با هدف شناسایی مسیر و طول عمر پرندگان پای پرندگان ساحل دریاچه ارومیه حلقه گذاری شد.

دریاچه ارومیه یکی از مهم ترین قطب‌های جذب توریست و گردشگر است که وجود گونه های مختلف پرندگان از جمله فلامینگوها جلوه بسیار زیبایی را در این منطقه خلق کرده است از این رو از مسئولین و متولیان انتظار می رود با انجام اقدامات به موقع و مناسب در حفظ این پرندگان کوشا باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید