12:18|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 02 تیر 1400 - 11:09
کد خبر: 16506
آخرین تلاش‌های دولت دوازدهم جهت افزایش قیمت‌ها!

افزایش دوباره قیمت لبنیات و بازی با سلامت مردم

گرانی دوباره لبنیات در پی تصمیم ستاد تنظیم بازار در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم باعث نگرانی بسیاری از مردم بخصوص اقشار کم درآمد جامعه شد.
افزایش دوباره قیمت لبنیات و بازی با سلامت مردم

سرویس اقتصادی باریش نیوز، ستاد تنظیم بازار در آخرین روزهای کاری خود در دولت دوازدهم با آزاد سازی قیمت سبوس استحصالی از گندم، تصمیمی گرفت که منجر به افزایش دوباره 40 درصدی قیمت شیرخام و لبنیات شد؛ در واقع سبوس یکی از نهاده های اصلی خوراک دام به حساب می‌آید.

ستاد تنظیم بازار می توانست با مشاوره با تولید کنندگان بزرگ شیر و دامداران موفق و کارشناسانی که در این عرصه تجربیات لازم را دارند، در روزهای آخر دولت دوازدهم ضربه ی دیگری بر پیکره ی تولید وارد نسازد و حداقل در این روزهایی که تولیدکننده و مصرف کننده هر روز در جنگ اقتصادی است تصمیمی نگیرد که باعث افزایش هزینه های تولید و کوچک شدن دوباره سفره مردم باشد.

این تصمیم و آزاد سازی قیمت سبوس توسط خود ستاد تنظیم بازار باعث گرانی دوباره شیر خام شد که قطعا گرانی شیر خام، گرانی سایر محصولات لبنی را به همراه خواهد داشت؛ متاسفانه این افزایش 40 درصدی محصولات لبنی در حالی است که بسیاری از مردم بخصوص اقشار کم درآمد جامعه حتی قبل از این افزایش دوباره قیمت ها، توان خرید محصولات لبنی را نداشتند.

در واقع باید به روشنی گفت که انگار مسئولان می خواهند با این افزایش قیمت ها و عدم توجه به خواسته ها و نیازهای مردم، کم کم خوردن همه چیز را برای مردم غیر ممکن سازند.

گرانی شیر در سالهای اخیر باعث حذف لبنیات از سفره ی بخش عظیمی از خانوارهای ایرانی شده است که در دهه های آینده جامعه را با فقر کلسیم مواجه خواهد کرد و هم اکنون زنگ خطر برای پوکی استخوان در نسل بعدی به صدا در آمده است.

افزایش قیمت محصولات لبنی از یک سو و کاهش حجم  آنها از سوی دیگر سبب شده تا سهم مردم آذربایجان غربی از مصرف محصولات لبنی در یک سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.

در شرایط فعلی که شهروندان قشر متوسط و کم درآمد بسیاری از ماده‌های غذایی پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و ماهی را از سفره‌های خود حذف کرده و اکنون نیز نوبت به فرآورده‌های لبنی رسیده باید منتظر تبعات سنگینی در حوزه سلامت باشیم.

 با افزایش دوباره قیمت لبنیات قطعا سرانه مصرف کاهش می‌یابد که این موضوع تاثیر زیادی بر هزینه‌های درمانی دولت در آینده می‌گذارد؛ از این‌رو دولت باید به‌عنوان سرمایه‌گذاری، یارانه به بخش تولید تزریق کند تا تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب نبینند.‌

در این میان برخی از  کارشناسان نیز بر این باورند با وجود تورم ۴۰ تا ۵۰درصدی، افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی حقوق جوابگوی این گرانی‌ها نیست، از این رو دولت برای کل جامعه هدف باید یارانه لبنیات تخصیص دهد تا محصول نصف قیمت به دست تولیدکننده برسد.چرا که اگر غیر از این یاشد حتی افراد متوسط جامعه نیز مجبورند که لبنیات را از سبد غذایی خود حذف 

نمایند.

 از آنجاکه محصولات لبنی  با سلامت مردم سر و کار دارد و می‌تواند سلامت آنها را تضمین کند کاهش مصرف این کالاها به معنای هشدار خطر برای نسل‌های آینده خواهد بود. اکنون خانوارها به‌دلیل کاهش قدرت خرید با کاهش مصرف لبنیات روبه‌رو شدند و نظام سیاستگذاری در کشور باید به سمت تصمیماتی برود که هزینه‌های تولید کاهش و قدرت خرید افزایش یابد و در این راستا بسیاری  از مردم چشم امید خود را به دولت سیزدهم دوخته اند تا که شاید این دولت جدید بتواند از این طریق یک درد از هزاران درد مردم را درمان کند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علی حسن زاده
1400/04/04 - 01:59

آیا انصاف است یک لیتر نوشابه مضر مباشد ۸۰۰۰ تومان ولی شیر لیتری ۵۰۰۰ تومان

کلام حق
1400/04/02 - 15:27

مگر فقر مردم ونداری اونا تاثیری بر معیشت آقازاده ها داره؟مردم بد بخت فقط برای رای دادن به درد میخورن به قول خان مغول هولاکو خان مردم فقط نوکر حلقه به گوش سران هستند وبس