14:42|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1400 - 11:51
کد خبر: 16486
یادداشت:

فقر و تامین معاش خانواده، بزرگترین دغدغه کودکان کار

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اگر دوری در شهر بزنید حتماً خواهید دید، بیش از گذشته کودکان کار، اسپند به دست و گل‌فروش همچنان شیشه‌های خودروها را تمیز می‌کنند و کیسه به دست زباله‌ها را می‌گردند تا شاید بتوانند قسمتی از هزینه‌های خانواده‌های خود را تأمین کنند.
فقر و تامین معاش خانواده، بزرگترین دغدغه کودکان کار

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و بیکاری بخش عظیمی از اقشار ضعیف جامعه شاهد زیاد شدن بحث کودکان کار در شهر ارومیه بوده‌ایم، زیرا اکثر والدین این کودکان برای امرار معاش خانواده خود، کودکانشان را مجبور به کار و حتی تکدی گری در خیابان ها می‌کنند.

باید به این موضوع توجه داشت که مهم‌ترین علت ورود کودک به چرخه کار فقر و مشکلات معیشتی خانواده است، آنها کار می‌کنند تا هزینه درمان و زندگی و اجاره‌خانه و تحصیل برادر و خواهرهای کوچکتر خود را بپردازند. بسیاری از این کودکان با شرافت کار می‌کنند و نشان دادند که نمی‌توانند نسبت به شرایط خانواده‌شان بی‌تفاوت باشند

برای مساله کودکان کار، باید تلاش و فرهنگ سازی کرد و جامعه نیز باید به این مقوله حساس باشد که در این میان، شهرداری‌ها به عنوان یکی از نهادهای مرتبط نمی‌توانند به این موضوع بی توجه باشند، چرا که اگرچه وظیفه اشتغال کودکان کار را برعهده دارند، امّا ساماندهی شهر برای این نهاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از اینرو، امیدواریم نهادهای اصلی، چون سازمان بهزیستی، وزارت کشور، استانداری‌ها و نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد به وظیفه خود که برخورد با جریان‌های مافیایی و بزهکاری است عمل کنند، چرا که متاسفانه این جریان ها، کودکان کار را به خدمت گرفته اند و این گونه استثمار می‌کنند.

آنچه در این میان مهم است این که اینها از سایر حقوق مثل حق تحصیل و آموزش و بهداشت و درمان محرومند و بسیاری از این کودکان دچار سوء تغذیه و انواع بیماریهای جسمی و روحی می­شوند و یا مورد سوء استفاده و استثمار قرار می­گیرند و یا این که برخی ممکن است از سوی باندهای بزهکار به سمت فروش مواد مخدر و ... کشیده شوند.

سخن آخر اینکه، کودکان کار همچون سایر کودکان حق دارند از شرایط یک زندگی متعادل و رفتار محترمانه برخوردار باشند. اینان بخشی از آینده سازان کشور هستند که در بهترین روزهای زندگیشان بنا به شرایط سختی که در خانواده دارند مجبور به تلاش زودهنگام برای امرار معاش هستند اما این موضوع نباید آنها را از حقوق مسلم انسانی آنها که حق برخورداری از آموزش و مهارت های زندگی و شغلی و تفریح و امنیت و بهداشت و... است باز دارد. در کنار اقدام های دولت و مسئولان، همه ما نیز به گونه ای مسئول آینده این کودکان هستیم و لازم است تا با تکریم و حفظ حرمت و کرامت انسانی با آنها رفتاری خوب و به نحوی به آنها کمک کنیم تا از این طریق و به نحوی از ورود این کودکان به کارهای خلاف و... جلوگیری شود. 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید