12:30|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1400 - 13:24
کد خبر: 16474
یادداشت:

وام های ودیعه مسکن هم، دردی از مستاجران دوا نمی کند

در پی تصمیم دولت جهت پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران این بسته مالی ظاهرا نتوانسته کمک موثری برای حال مستاجران باشد و مسئولان امر با این اقدام، باید احتمال تشدید تورم در حوزه اجاره را نیز به عنوان یک گزینه مورد بررسی قرار دهند.
وام های ودیعه مسکن هم، دردی از مستاجران دوا نمی کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها پرداخت وام‌های ودیعه نمی‌تواند کمک چندانی به خانواده‌ها و اقشار متوسط و یا کم درآمد جامعه داشته باشد، چراکه قیمت های اجاره مسکن همچنان افسار گسیخته بالا می رود و انگار کسی را یارای مهار و کنترل آن نیست.

در این شرایط که مردم در وضعیتی اضطراری از نظر داشتن یک سرپناه برای خود و خانواده شان قرار گرفته اند، ارائه این وام قطره ای در برابر دریای عظیم اجاره نشینان در ایران است و علاوه بر آن، از آن جایی که این وام قشر کم درآمد جامعه را پوشش می دهد به نظر می رسد سود ۱۳ درصدی که برای این وام در نظر گرفته شده است، غیرمنصفانه و بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی وام گرانی باشد.

موضوع مهم این است که در شرایطی که مردم از دریافت وام برای خرید مسکن به دریافت وام برای رهن مسکن رسیده‌اند، آیا این وام می‌تواند گره‌ای از مشکلات آنها باز کند؟ برخی از کارشناسان با انتقاد به شروط متعدد برای پرداخت این تسهیلات، اساسا وام‌دادن را تثبیت گرانی عنوان می‌کنند. عده‌ای هم بر این باورند که در این شرایط سخت اقتصادی این حمایت‌ها می‌تواند در افزایش قدرت پرداخت اجاره‌نشین‌ها موثر باشد و برخی نیز از عدم تعلق این وام به آنها با وجود اینکه چندین سال است که مستاجر هستند و هیچ ملکی هم به اسم خود ندارند، معترض هستند.

وقتی چنین وامی اعطا شود خود به خود این توقع میان صاحب خانه هما و مشاورین املاک به وجود می آید که مستاجران می‌توانند پول بیشتری برای ودیعه تهیه کنند و این امر ممکن است توقع از قیمت‌ها را بالا ببرد.

در این میان بسیاری از مستاجران نیز اظهار دارند که،  این وام فراگیر نیست و یکی از شروط دریافت وام داشتن کار و درآمد ثابت است. در شرایطی که اکثر کارگران قراردادهای موقت و حتی دو و سه ماهه دارند و از ارائه دادن مدارک لازم برای داشتن شغل و درآمد ثابت ناتوان هستند،  پس چطور می‌توان انتظار داشت که آنها مشمول این وام شوند؟

سخن آخر اینکه، بنا به نظر بسیاری از کارشناسان دینی قرض به شرط سود و بهره ، ربا و حرام است و با توجه به موارد ذکر شده، شاید بتوان گفت ارائه این وام با درصد بالا به مستاجران دردی از آنها  دوا نمی کند و به عبارت دیگر این اقدام  راه حل اصولی برای حل مشکل مسکن نخواهد بود و ریشه این مشکل را باید در دستان مافیا و دلالان مسکن پیدا و قطع کرد؛  همان گونه که در بسیاری از کشورهای دیگر  این معضل با افزایش خانه های استیجاری حل شده است.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید