14:47|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1400 - 12:00
کد خبر: 16458
یادداشت:

اقشار ضعیف به دنبال لقمه ای نان در سطل های زباله

این روزها با شیوع ویروس منحوس کرونا هر کسی به فکر سلامتی خود است که مبادا به ویروس کرونا مبتلا شود و از هر لحاظ بهداشت را برای جلوگیری از مبتلا نشدن به ویروس رعایت می کنند اما هستند کسانی که بدون ترس از ابتلا به این ویروس در میان انبوه زباله ها به دنبال روزی خود می گردند تا شاید از طریق فروش این زباله ها لقمه نانی برای خانواده خود ببرند.
اقشار ضعیف به دنبال لقمه ای نان در سطل های زباله


سرویس اجتماعی باریش نیوز، پدیده زباله گردی و شیوع آن در سال های اخیر هم دلایل اجتماعی دارد و هم دلایل اقتصادی. این پدیده زنگ هشداری از بروز شکاف طبقاتی و افزایش فقر در جامعه به صدا در آورده است که مشکلات حاد اقتصادی مانند بیکاری، گرانی و افزایش هزینه های زندگی از دلایل روی آوردن افراد به زباله گردی و فروش ضایعات می باشد.

متاسفانه، این شغل جنسیت و سن و قد و قواره نمی‌شناسد و همه ما درگذر از خیابان‌های ارومیه حتماً زباله گردی را دیده‌ایم که تا کمر در سطل زباله خم‌شده و به دنبال مواد بازیافتی مانند بطری، قوطی و نظیر آن است.

زباله گردی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که تأثیر مستقیم بر فرهنگ‌ جامعه دارد، پدیده‌ای قدیمی که در سال‌های اخیر شاهد افزایش این شغل کاذب در سطح جامعه هستیم.

این فعالیت‌ها یکی از مشاغل پرخطر بوده که همیشه باعث انتقال انواع بیماری پوستی، عفونتی، ویروسی و نظیر آن‌ می‌شود که در این ایام با وجود زباله‌های آلوده به ویروس کرونا زنگ خطری برای این افراد به صدا در آمده است. این پدیده همچنین باعث دادن جلوه بدی به شهر می شود.

ورای چهره تلخ حضور زباله گردها در سطح شهر، معضلات بهداشتی جدی نیز متوجه حال این افراد است. گروهی که حتی با شیوع بیماری کرونا از تعدادشان کاسته نشد و با کمال تاسف بدون زباله قادر به تامین معیشت خود نیستند.

بدون رعایت کمترین ضرورت های بهداشتی، زباله گردها در میان زباله های تفکیک نشده شهر که گاهی ممکن است در میانه آن زباله‌های عفونی نیز وجود داشته باشد، به دنبال لقمه نانی هستند. همه اینها در حالی است که نه تنها امکانات بهداشتی در اختیار این افراد نیست بلکه هیچ نهاد حمایتی خود را مسئول مستقیم آن ها نمی‌داند.

زباله گردی شغلی نیست که بتوان از حق و حقوق شاغلان آن دفاع کرد.بلکه کاری غیر رسمی و غیر قانونی توسط افرادی است که از سر ناچاری و نداشتن شغل آبرومند و با هدف فروش ضایعات به سراغ سطل های زباله می روند. زباله گردها بدون آنکه دستکش یا ماسکی داشته باشند با تفکیک ناشیانه زباله ها نه تنها سلامت خود بلکه سلامت محیط را به خطر می اندازند و چهره نازیبایی به شهر می بخشند. جمع آوری زباله گردها از سطح شهر و برخورد قهرآمیز با آنان شاید کار راحتی باشد اما صورت مساله را پاک نمی کند و زباله گردها به سراغ شغل های کاذب دیگر می روند.

واقعیت این است که مردم و سازمان مدیریت پسماند شهرداری سهمی در رونق گرفتن زباله گردی و افزایش تعداد زباله گردها دارند.مردم مقصرند چون زباله های تر و خشک خود را در منازل خود تفکیک نکرده و در کیسه های جداگانه قرار نمی دهند. اگر اندکی احساس مسئولیت شهروندی در بین شهرنشینان وجود داشت و شهرداری نیز مردم را نسبت به تفکیک زباله از مبدا تشویق می کرد وضعیت مطلوبی در جمع آوری زباله شاهد بودیم.در مقابل شاید مقصر واقعی سازمان مدیریت پسماند شهرداری باشد که موضوع تفکیک زباله از مبدا را جدی نمی گیرد و یا در جمع آوری  روزانه زباله ها از سطح شهر ارومیه ضعیف عمل کرده و مرتب سطل های زباله سطح شهر را خالی نمی کنند.

سخن آخر اینکه، .ساماندهی و جمع آوری زباله گردها از سطح شهر و ایجاد فرصت شغلی برای این افراد توسط شهرداری تا حدودی می تواند مشکل را حل کند و بیش از این سلامت افراد و بهداشت محیط شهری به مخاطره نیافتد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید