09:32|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1400 - 13:48
کد خبر: 16429
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علت و روش‌های درمان تنگی نفس در بارداری

تغییرات جسمی و هورمونی شما در دوران بارداری می‌تواند علائم متفاوتی به همراه داشته باشد. تنگی نفس در بارداری و درد در ناحیه دنده دو مورد رایجی است که خانم‌های باردار از آن شکایت دارند.
علت و روش‌های درمان تنگی نفس در بارداری

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: اگر تنگی نفس با شدت زیادی در بارداری اتفاق بیافتد مشورت با پزشک ضرورت دارد. تغییرات بارداری و دلایل پزشکی خاصی باعث تنگی نفس می‌شوند. در زیر به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

1.آسم: شرایط بارداری می‌تواند باعث شدیدتر شدن علائم آسم شود. به همین علت قبل از بارداری درباره کنترل علائم این در دوران حاملگی با پزشک خود مشورت نمایید.
2. کاردیومیوپاتی: این مشکل نوعی نارسایی قلبی است. کاردیومیوپاتی در بارداری یا بلافاصله پس از تولد جنین ممکن است اتفاق بیافتد. علائم آن عبارتند از ورم مفاصل، فشار خون پایین، خستگی شدید و تپش قلب زیاد. اکثر خانم‌ها این علائم را با عوارض طبیعی بارداری اشتباه می‌گیرند. اما کاردیومیوپاتی مشکل جدی محسوب می‌شود و نیاز به درمان دارد. پس با مشاهده علائم آن با پزشک خود مشورت نمایید.
3. آمبولی ریه: زمانی که خون لخته شده وارد سرخرگ مربوط به ریه‌ها شود، آمبولی ریه اتفاق می‌افتد. آمبولی ریوی سبب می‌شود تنفس برای شما سخت شده و علائمی مانند سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس در شما بروز نماید.
4. کم‌خونی: کم‌خونی در بارداری می‌تواند باعث تنگی نفس گردد. زیرا گلبول‌های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن به سلول‌ها هستند. در صورت اشکال در عملکرد آن‌ها، اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها کمتر شده و احساس تنگی‌نفس، خستگی و بی‌حالی به فرد دست می‌دهد. در نتیجه سنجش سطح آهن خون در بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد. این سنجش به وسیله یک آزمایش خون ساده انجام می‌پذیرد. 

وی در ادامه به راه درمان تنگی نفس در بارداری اشاره کرد و گفت: تنگی نفس در بارداری، شرایط سختی را برای مادر ایجاد می‌کند. تأثیر به سزایی نیز بر فعالیت‌های معمول روزانه او خواهد داشت. در نتیجه مادر همواره به دنبال راهی برای درمان و کنترل این مشکل خواهد بود.
خوشبختانه روش‌هایی مناسبی جهت کنترل تنگی نفس و بهتر شدن تنفس در بارداری وجود دارد که در زیر به توضیح و بررسی آنها می‌پردازیم.
1. انجام تمرینات مخصوص برای حذف فشار رحم به روی دیافراگم، از روش‌هایی مؤثر بهبود تنفس در بارداری است. استفاده از کمربندها و شکم‌بندهای مخصوص بارداری به حفظ موقعیت بدنی مناسب شما جهت بهتر شدن تنفس کمک به سزایی می‌نماید. این کمربند و شکم‌بندها را می‌توانید از فروشگاه‌های مخصوص لوازم بارداری یا داروخانه‌های معتبر تهیه بفرمایید. بهتر است از اوایل سه ماهه دوم بارداری از این وسیله استفاده نمایید. زیرا در این زمان تنگی نفس شروع خواهد شد و در سه ماهه سوم افزایش خواهد یافت.
2. در هنگام خواب از بالش در قسمت زیر شکم و پشت کمر استفاده نمایید. استفاده از این بالش‌ها به کاهش فشار رحم به ریه‌ها کمک می‌کند. در نتیجه شرایط تنفس بهتر خواهد شد. خوابیدن به پهلوی چپ نیز کمک می‌کند فشار رحم از روی عروق مسئول خون و اکسیژن‌رسانی به بدن برداشته شود. به همین علت تنفس مناسب‌تر صورت می‌گیرد.
3. استفاده از تکنیک‌های تنفسی مخصوص که در زمان زایمان هم توصیه می‌شود، روش مناسبی برای بهبود وضعیت تنفس شماست. نفس عمیق بکشید و در بازدم اراک و تکه تکه نفس خود را خارج نمایید. تمرین این تکنیک تنفسی در زمان احساس تنگی نفس بسیار کمک کننده خواهد بود. ضمن اینکه در تمرین این تکنیک تنفسی تبحر می‌یابید و در زمان زایمان آسوده‌تر خواهید بود.
4. به زبان بدن خود توجه کنید. هر زمان که احساس نیاز کردید دست از فعالیت بکشید و استراحت نمایید. در صورت احساس تنگی نفس یا مشکل در تنفس در هر حالتی که هستید دست از فعالیت کشیده و استراحت کنید. در اواخر بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم و افزایش وزن جنین، شما قادر به انجام فعالیت‌های معمول گذشته خود نخواهید بود. هیچ اشکالی وارد نیست، زیرا سلامت شما و جنین از انجام هر فعالیتی اهمیت بیشتری دارد. پس زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در مورد زمان مراجعه به پزشک در پایان تصریح کرد: با وجود اینکه تنگی نفس در بارداری از عوارض طبیعی حاملگی است. اما در صورت بروز علائم زیر مراجعه فوری به پزشک و درمان ضرورت دارد.

*کبود شدن لب‌ها، انگشتان دست یا پا
*تپش قلب شدید که با وجود استراحت و توقف فعالیت بهبود پیدا نکند
*درد در قفسه سینه هنگام نفس کشیدن
*تنگی نفس شدید و احساس خفگی که هر لحظه بدتر می‌شود
*خس خس سینه در هنگام نفس کشیدن
*در صورت بروز تنگی نفس شدید یا تجربه تنگی نفس برای اولین بار نیز با پزشک خود مشورت نمایید.
در این شرایط ممکن است پزشک برای اطمینان بیشتر و تشخیص علت تنگی نفس در بارداری، آزمایشات مخصوص برای شما تجویز نماید. نظیر سونوگرافی از عروق پا برای بررسی لخته شدن خون در بدن.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید