15:07|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1400 - 11:34
کد خبر: 16292
یادداشت:

رهاکردن زباله زخمی دیرینه بر پیکره کلانشهر ارومیه

زباله این روزها به بلای جای انسان‌ها و طبیعت تبدیل شده و افزایش روزانه آن عرصه زندگی سالم برای آدمی را کوچک و کوچکتر می کند در این میان کلانشهر ارومیه با گذشت چندین سال همچنان گرفتار این چالش می‌باشد.
رهاکردن زباله زخمی دیرینه بر پیکره کلانشهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سال‌ها است که رهاکردن زباله در طبیعت و معابر عمومی امری نکوهیده در ارومیه محسوب می‌شود که اقدامات زیادی برای آگاهی‌بخشی‌ و فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی مسئولین مربوطه صورت گرفته است اما با یک پیاده‌روی کوتاه در شهر یا طبیعت با زباله‌های رها شده از جمله زباله‌های کرونایی روبه‌رو می‌شویم.

شاید صحنه رهاکردن زباله‌ها توسط مردم موردی باشد که بارها آن را مشاهده و به سادگی از کنار این موضوع عبور کرده باشیم ولی آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده‌ایم که رهاکردن زباله‌ها چه تاثیر مخربی بر آلودگی محیط زیست دارد؟

خطرات ناشی از ریختن پسماندهای خانگی در مکان‌هایی نزدیک به مناطق مسکونی و رودخانه‌ها و دفن غیر اصولی زباله می‌تواند موجب انتقال انواع بیماری‌ها برای افراد شود.

متاسفانه اگر مخاطبی از خیابان‌های ارومیه گذر کند، بوی نامطبوعی به مشامش می‌رسد که این بوی نامطبوع ناشی از زباله‌هایی است که در سطل زباله محلات در سطح شهر انباشته شده است.

از طرفی هم رودخانه شهرچای ارومیه محلی برای تخلیه زباله‌ها شده است که هر رهگذری بی‌توجه به زیبایی شهری زباله‌های خود را در آن رها می‌کنند که وضعیت نامناسب رودخانه شهرچای، بی‌توجهی مردم را نسبت به رهاکردن زباله در آن را تشدید می‌کند.

با توجه به نقش آحاد مردم به عنوان تولیدکنندگان زباله، ضرورت ایجاد فرهنگ مناسب در زمینه کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدا از طریق آموزش‌های عمومی توسط ارگان‌های ذیربط بیشترین اهمیت را دارد که بایستی در اولویت قرار گیرد.

حال با این اوصاف لازم به ذکر است که گفته شود وضعیت خیابان‌ها و طبیعت‌های اطراف و درون شهری ارومیه اصلا رضایت بخش نیست و انتظار بیشتری از ارگان‌های ذی صلاح در این زمینه وجود دارد .

در پایان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در توسعه و ترویج فرهنگ رهانکردن زباله در طبیعت و معابر عمومی به اعمال جرایم و برخورد با متخلفان بازمی‌گردد که انتظار می‌رود با خاطیان این امر برخوردی جدی صورت گیرد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید