01:01|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1400 - 10:59
کد خبر: 16266
یادداشت:

با ارزان شدن ارز هم گره‌ای از مشکلات مردم باز نشد / گرانی هایی که تمامی ندارد

با توجه به اینکه از چند هفته گذشته قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، این تصور در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفته است که با کاهش قیمت دلار باید قیمت کالاها کاهش یابد و این تصور به این دلیل در ذهن آن ها ایجاد شده است که در زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد بلافاصله قیمت کالاها به همان نسبت و حتی بیشتر از آن افزایش پیدا می کند.
با ارزان شدن ارز هم گره‌ای از مشکلات مردم باز نشد / گرانی هایی که تمامی ندارد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، در روزهای گذشته برای بخشی از مردم این سوال به وجود آمد که چرا وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، این موضوع در بهای تمام شده کالاها اثری محسوس دارد اما وقتی قیمت دلار نزولی می‌شود، عملا بسیاری از قیمت‌ها تغییر نمی‌کنند.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که نبود نظارت بر روند قیمت‌گذاری و ضعف در شبکه توزیع باعث گرانی و ارزان نشدن پس از کاهش قیمت ارز شده است.

با توجه به مشاهدان میدانی متاسفانه سیستم نظارتی دقیقی برای رسیدگی به تخلفات واردکنندگان و برخی فروشندگان وجود ندارد. در واقع هرچند مردم انتظار کاهش قیمت اجناس را دارند اما با این حال فرصت طلبان با سوء استفاده از نبود نظارت اجازه ارزانی کالاها را نمیدهد.

گرانی دلار بهترین و شاید موثرترین بهانه برای افزایش قیمت کالای اساسی است و همچنان این موضوع اصلی‌ترین دلیل برای افزایش قیمت کالا و محصول در هر بازاری است. قدرت تخریب تورم، محصولات سبد غذایی خانواده‌ها را یکی پس از دیگری کم کرده و از سوی دیگر نرخ‌های افزایشی بازار، وضعیت این اقلام ضروری را ملتهب‌تر کرده است.

گرانی بی حد و حصر قیمت کالا‌ها، مردم را وارد فاز جدیدی از بحران معیشتی کرده تا جایی که باعث حذف بیشتر مواد غذایی از سبد خانوار‌ها شده است.

حالا مدت کوتاهی از روند نزول قیمت ارز در بازار می‌گذرد، اما در همین زمان تأثیر این کاهش قیمت بر کالا‌های اساسی نمایان نشده است.

برخی از فعالان اقتصادی بی ثباتی و ساختار معیوب اقتصاد را عامل اصلی گرانی‌ها می‌دانند و به موجب این تفکر، تأثیر کاهش قیمت ارز بر کالا‌ها را به دلیل وجود دلالان و سودجویان منوط به گذشت مدت زمان طولانی می‌دانند، هرچند که چندان به افت قیمت کالا‌ها امیدوار نیستند.

آشفته بازاری که مردم به ناچار به آن عادت کرده اند چرا که قیمت ها به دلیل عدم بررسی و کنترل دقیق نهادهای نظارتی دولت، مدت هاست رها شده و لحظه ای افزایش می یابند. سئوال مردم از مسئولان و دست اندرکارن این است که چرا در این شرایط سخت و بحران اقتصادی صدای مردم را نمی شنود؟ چرا با کوچکترین روند افزایشی دلار قیمت همه کالاها در بازار افزایش می یابند اما با کاهش نرخ آن قیمت ها در بازار نزولی نمی شود؟

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید