19:10|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1400 - 10:17
کد خبر: 16240
یادداشت:

سنگ اندازی بانک ها در مسیر پرداخت وام ازدواج

این روزها یکی از آشکارترین موانع دریافت تسهیلات ازدواج، داشتن ضامن و شرایط دشوار بانک‌ها برای پذیرش آن است.
سنگ اندازی بانک ها در مسیر پرداخت وام ازدواج

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیاری از زوجین جوان برای دریافت کمک هزینه ازدواج اقدام کرده‌اند، اما گویا جوانان باید برای دریافت این وام باید هفت خوان رستم را طی کنند، چراکه موانع زیادی بر سر راه پرداخت این وام قرار دارد.

 گرفتن وام ازدواج برای خود هفت خوانی دارد که گذر از آنها، وقت و حوصله کافی می طلبد. بر اساس پیام های مردمی دریافت شده بسیاری از جوانان از دشواری های اخذ وام ازدواج گلایه می کنند و می گویند بسیاری از بانک ها برای پرداخت این وام سنگ اندازی می کنند.

بر اساس شرایط درج شده در سایت مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج، بانک‌ها موظف به پرداخت این وام با یک ضامن معتبر یا در نظر گرفتن یارانه زوجین به عنوان ضامن می باشند و این امر در حالی است که برخی بانک‌ها بدون در نظر گرفتن قوانین مربوطه، وجود یک ضامن را برای پرداخت وام کافی ندانسته و وجود دو ضامن یا بیشتر را ضروری می‌دانند.

بر اساس اعلام بسیاری از خبرگزاریها و سایت های خبری در خصوص در نظر گرفتن یارانه به جای ضامن نیز عملاً بانک‌ها این موضوع را نمی‌پذیرند و یا در ضمانت قرار دادن یارانه حداقل ۳۰ نفر را برای وام ضروری می‌دانند این در حالی است که این امر خلاف مقررات تعیین شده بوده و عملاً ممکن نیست.

حال در این میان بانک‌ها چگونه برخلاف دستورالعمل اعلام شده در زمینه ضامن، با متقاضیان همکاری لازم را ندارند ابهامی است که این روزها جوانان را سردرگم کرده است.

در کنار مشکلات ضامن برای دریافت وام ازدواج موضوع دیگر آنکه در حال حاضر متقاضیان دریافت وام ازدواج باید مدت زمان طولانی را برای دریافت وام خود در انتظار باشند.

بر اساس گزارشات میدانی، زمان پرداخت وام ازدواج به متقاضیان، نسبت به سال گذشته افزایش یافته و جوانان پس از ثبت‌نام مدت زمان طولانی را در صف دریافت وام خواهند بود.

بانک‌ها دلیل تاخیر در پرداخت وام ازدواج را کاهش نقدینگی و ذخایر بانکی می‌دانند. به طوری که در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌های ناشی از آن، راکد شدن فعالیت‌های اقتصادی به دلیل محدودیت‌های کرونایی و محدود شدن گردش مالی در بانک‌ها میزان نقدینگی بانک‌ها را با مشکل مواجه کرده و این امر منجر به انتظار طولانی مدت متقاضیان وام ازدواج شده است.

متأسفانه نظارتی بر بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج وجود ندارد که همین امر موجب شده تا بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی بهانه‌تراشی‌ کنند و در این میان دود این بهانه تراشی ها و کم کاری ها تنها به چشم جوانان می رود.

سخن آخر اینکه، در شرایط سخت اقتصادی انتظار می‌رود بانک‌های عامل این وام‌های اندک را با سهولت بیشتری به زوج‌های جوان پرداخت کنند تا آن‌ها در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک خود با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه، با مشکلات عدیده‌ای مواجه نشوند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

سکینه
1400/02/18 - 15:06

سلام دخترمن چند ماه هستش واسه وام ازدواج ثبت نام کرده خبری نیست بانک سپه اصلا کدی دریافت نکردن اگه اینجوریه وام نمیدن چرا میگن جوانها برین ازدواج کنین با چه امکانی

اورمیلی
1400/02/18 - 11:43

با سلام بنده به عنوان یک جوان ایرانی میگم وام نمی خوام مسله اشتغال رو درست کنین کالا های مصرفی رو قیمتشو منصفانه کنین ما پس انداز میکنیم به شما وام میدیم چرا جوونارو گدا بار میارین