16:13|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1400 - 12:57
کد خبر: 16212
به مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم؛

دغدغه معیشت و ناسازگاری آن با جایگاه و منزلت مقام معلم

این روزها در ظاهر شاید در مورد کمتر قشری به اندازه معلمان شعارهای خوب سر داده شود، اما واقعیت امر این است که در چند دهه گذشته این شعارها هیچ‌گاه به مرحله عمل نرسیده است یعنی در واقع برای معلمان فقط خوب سخن می گویند اما گام‌هایی اساسی و ریشه ای در جهت حل مشکلات آنها برداشته نمی شود.
دغدغه معیشت و ناسازگاری آن با جایگاه و منزلت مقام معلم


سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این سال ها، معیشت یکی از مهمترین دغدغه‌ های فرهنگیان بوده است، آن ها براین باورند که میزان دریافتیشان با سختی کار معلمی متناسب نیست، این در حالی است که مسئولان همواره از اهمیت آموزش‌ و پرورش سخن می‌گویند اما اوضاع فعلی مدارس دولتی و وضعیت منزلتی و معیشتی معلمان گویای شرایط دیگری است. هم ‌اکنون مدت‌ هاست معلمان مطالبات خود را با تعویق دریافت می کنند، معلمان حق التدریس و سختی در استخدام آن ها، یکی دیگر از مشکلات فرهنگیان است که همچنان نیز در وضعیت نامعلوم قرار دارد و بسیاری از مشکلات دیگری که روح و روان این قشر فرهیخته و دلسوز جامعه را همواره درگیر می کند.

اگر معلم به لحاظ مشکلات معیشتی آسودگی خاطر نداشته باشد چه بسا این روند در فرآیند آموزشی نیز تاثیرگذار است و آن هنگام است که نمی توان در رابطه با این موضوع صرفا معلم را مقصر دانست چرا که همه عوامل در این زمینه دخیل هستند و می توانند بر نحوه آموزش تاثیر بگذارند.

حل مشکلات معلمان تنها در صورت کاهش فشارهای اقتصادی امکان‌پذیر است. حقوق اندک معلمان در زمان بحران اقتصادی کشور کفاف گذراندن زندگی آنها را نمی‌دهد، طوری که برخی معلمان مرد این روزها به خاطر مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه به سراغ شغل دوم و حتی سوم نیز رفته‌اند.

 آموزگاران این روزها در شرایط بحرانی شیوع کرونا نیز با شناخت نیازهای شاگردان خود به کمک به آنها درعرصه تعلیم و تربیت شتافتند و این ویروس منحوس نتوانست مانع از تلاش های بی دریغانه این قشر دلسوز شود.

علیرغم اینکه در کشور ما تا پیش از شیوع ویروس کرونا آموزش از راه دور و به‌صورت مجازی اصلا جدی تلقی نمی‌شد، در ابتدای امرمشکلات و ضعف‌های بسیاری در این مسیر قد علم کرد. ضعف در زیرساخت‌های اینترنتی، مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مشکلات مربوط به حضور دانش‌آموز و معلم در فضای مجازی و بسیاری از موانع دیگر کم‌کم خود را نشان دادند، اما این معضلات هیچ‌کدام مانع از این نشد که معلمان این مرز و بوم دست از تلاش و دلسوزی بکشند و تسلیم شوند و در حال حاضر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بسیاری از نقاط میهن از طریق فضای مجازی رونق گرفته و با برنامه‌ریزی منسجم و تلاش افتخارآفرین معلمان؛ کلاس‌های درس به درون خانه‌ها رفته‌ است.
هر سال روز 12 اردیبهشت در کشور بهانه ای برای ارج نهادن به مقام معلم در سراسر کشور می باشد اما سوال اینجاست که آیا این بزرگداشت های نمادین هرساله، مشکلاتی که معلمین با آن دست و پنجه نرم می کنند را حل خواهد کرد؟!

در چنین شرایطی نه تنها نمی‌ توان معلمی را شغل انبیا دانست بلکه نمی ‌توان از فرهنگیان به عنوان یک کارمند ساده هم سخن به میان آورد چرا که از حداقل‌ مزایای کارمندان محروم هستند.

در واقع اگر بخواهیم ارزش کار معلم و ارج و قرب و منزلت معلم را بسنجیم اهمیت آن به وسعت و عمق انسان‌سازی و هویت‌بخشی و هدایت و کمال جامعه است که اصلاً قابل انداز‌ه‌گیری نیست چرا که رزش کار معلم به‌خوبی در جامعه هویداست چرا که روح تفکر را در جامعه می‌دمد.

مسئولان باید همواره این نکته را در نظر داشته باشند که خانواده بزرگ آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی که مسئولیت تعلیم و تربیت نسلی توانمند برای کشور را عهده‌دار است در فرآیند توسعه کشور نیز بسیار نقش‌آفرین است و نباید اجازه دهند که این قشر فرهیخته در جامعه کوچکترین دغدغه ای داشته باشند، چرا که عدم توجه به این امر می تواند خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره نظام آموزشی کشور وارد کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید