11:32|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1400 - 13:22
کد خبر: 16188
یادداشت:

جدال نابرابر کرونا با اصناف / خطر ورشکستگی بیخ گوش اصناف آذربایجان غربی

ویروس منحوس کرونا خسارات میلیاردی سنگینی را به پیکره و اجزای اقتصادی استان آذربایجان غربی وارد کرده به طوری که تا سال‌ها اثر آن در مسائل اقتصادی و اجتماعی این استان قابل لمس خواهد بود.
جدال نابرابر کرونا با اصناف / خطر ورشکستگی بیخ گوش اصناف آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، اگرچه کشور همچنان درگیر بحران کرونا می باشد و در حال حاضر نیز نمی‌توان محاسبه دقیقی از میزان خسارت‌های ناشی از پاندمی کرونا به دست آورد اما اصناف جز قشری محسوب می‌شوند که دچار بیشترین زیان اقتصادی شدند به طوری که اگر حمایت های اصولی دولت به اصناف نرسد شمار زیادی از واحدهای صنفی از گردونه خارج شده و دیگر توان کار کردن را نخواهند داشت یعنی در واقع به مرز ورشکستگی خواهند رسید.

در این میان علیرغم اینکه مردم نگران سلامتی خود هستند اما فشار معیشتی سبب شده تا درد بیماری و حتی از دست دادن جانشان را به قیمت تامین معیشت خانواده خود به جان بخرند و فعالیت‌های کاری خود را ادامه دهند.

بسیاری از اصناف شهر ارومیه اظهار دارند که مشکلات اقتصادی و گرانی امان مردم را بریده است، با تعطیلی اصناف هزینه کرد صنوف ثابت و در آمد آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد و باید در آمد یا راه حل جایگزینی نیز برای تامین این ضررها تعیین شود.

آسیب‌های شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور و به دنبال آن استان آذربایجان غربی امری بدیهی و غیرقابل‌انکار است و قطعاً اصناف هم به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی استان از این آسیب‌ها مصون نمانده‌اند، به طوری که اصناف مختلف بر اثر کرونا دچار خسارت‌های شدید اقتصادی و حتی رکود و رسدن به مرز ورشکستگی شده‌اند.

این آسیب ها به جایی رسیده که رییس اتاق اصناف ارومیه نیز اعلام کرده است که طی یک سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در این مرکز اقدام به ابطال پروانه کسب خود کرده‌اند و بسیاری نیز کسب و کار را تعطیل کرده‌اند و این به معنی ضربه به اقتصاد و نابودی اصناف می باشد.

سخن آخر اینکه، در این شرایط به نظر می‌رسد بهترین حمایت دولت از اصناف می‌تواند کاهش دریافت مالیات از آنها باشد که قطعا در زمان تعطیلی بازارها و همچنین دوران شیوع کرونا، مورد استقبال اصناف، بازار و همچنین خرده فروشان خواهد بود. همچنین حمایت موثر دیگر نیز می‌تواند اعطای تسهیلاتی با درصد سود پایین باشد و از این طریق اصناف از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند و در این میان بازار نیز به آرامش نسبی خود باز گردد.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید